12. januára 2006

RECENZIA FILMU - Hra, ktorej priebeh už nemôžete ovplyvniť

(Doom, USA, 2005)

(Doom, USA, 2005)

Réžia: Andrzej Bartkowiak, scenár: Wesley Strick, Dave Callaham, kamera: Tony Pierce-Roberts, hrajú: Karl Urban, Dwayne „The Rock“ Johnson, Rosamund Pike, DeObia Oparei, Ben Daniels, Raz Adoti, Richard Brake, Yao Chin, Al Weaver, Dexter Fletcher

Na začiatku treba predovšetkým zdôrazniť (hoci to znalcom počítačových hier určite nebude treba pripomínať), že snímka Doom vznikla podľa predlohy kultovej počítačovej strieľačky. A tak sa na ňu treba aj pozerať. To, že zápletka aj scéna sú ako vystrihnuté z Votrelca, bije do očí už od prvých záberov. Novinkou nie je ani mutačný princíp, na základe ktorého sa nevinní pracovníci výskumnej stanice Olduvai menia na krvilačné monštrá. Milovníci zbraní a bezduchých vyvražďovačiek si prídu na svoje predovšetkým v scéne, ktorá predchádza veľkému finále, nakrútenej z pohľadu hráča Doomu.
Synopsa filmu je pomerne jednoduchá. Z výskumnej stanice na Marse prichádzajú znepokojivé a nejasné správy. V priestore laboratórií je vyhlásená karanténa, preto armáda vyšle osemčlennú elitnú jednotku námorníkov s rozkazom vyriešiť podozrivú situáciu a obnoviť prevádzku stanice. Podzemné laboratóriá však nie sú skryté v labyrinte temných chodieb len tak, pre nič za nič. Čoskoro sa ukáže, že sa tu uskutočňovali genetické experimenty, ktorých výsledky teraz číhajú na vedcov a pracovníkov stanice za každým tretím rohom. Tým dostávajú námorníci s menami ako Smrťák, Koza alebo Portman dokonalú príležitosť využiť bohatý arzenál zbraní vrátane najkultovejšej hernej rekvizity - obávanej BFG.
To, čo na začiatku vyzeralo ako bežný akčný film s trochu lepšími špeciálnymi efektmi, dostane niekoľko minút pred záverom aj kus filozofického podtextu. Dobrý človek vždy zostane dobrým,  aj keď v živote narobil kopu hlúpostí, a tento fakt sa nakoniec ukáže ako zásadný pre krvavý happyend záchrany stanice a tým aj celého sveta.  Znalci počítačových hier dostávajú filmom Doom šancu vymeniť svoje domáce kreslo za to v kinosále a diváci, ktorí slovo Doom počujú prvýkrát, si užijú akčné sci-fi s efektnými zbraňami, monštrami a príťažlivou blondínkou v jednej z vedľajších úloh.

Fantóm opery na čele
Autori výstavy Výdych nelapajú po vzduchu