Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

14. septembra 2014

RegioJet chce lacnejšiu prevádzku rýchlikov na hlavnej trati



Súkromný vlakový dopravca RegioJet ponúkol vláde SR výhodnejšie prevádzkovanie všetkých rýchlikov na hlavnej domácej trati medzi Bratislavou a Košicami. Ako vo štvrtok informovala spoločnosť, ...



Zdieľať
regiojet BRATISLAVA 14. septembra (WEBNOVINY) - Súkromný vlakový dopravca RegioJet ponúkol vláde SR výhodnejšie prevádzkovanie všetkých rýchlikov na hlavnej domácej trati medzi Bratislavou a Košicami. Ako vo štvrtok informovala spoločnosť, zachovala by pritom súčasný nezmenený rozsah rýchlikov a regulované cestovné pri nižšej dotačnej náročnosti pre štát.


RegioJet tvrdí, že očakávaný pozitívny prínos zmeny v podobe zvýšeného komfortu a väčšej pridanej hodnoty potvrdili aj nezávislí odborníci na železničnú osobnú dopravu. Doterajšie pôsobenie RegioJetu na trati Bratislava - Komárno je podľa dopravcu vnímané pozitívne.

Dopravca je tu pre cestujúcich a nie oni preňho

"Dlhodobo komunikujeme záujem rozširovať naše podnikanie v železničnej osobnej doprave," povedal majiteľ holdingu Student Agency (jeho súčasťou je aj RegioJet) Radim Jančura. Na uvedenú ponuku podľa neho nemajú zatiaľ oficiálnu písomnú odpoveď.

"Dúfam, že sa podarí zaujať a dostaneme priestor na diskusiu. Zásadne robíme veci inak než doterajší dominantní dopravcovia. Snažíme sa o to, aby sa u nás cestujúci cítili pohodlne a vyhľadávali práve našu dopravu," dodal Jančura. Cestujúci by podľa neho mali mať pocit, že dopravca je tu pre nich a nie oni preňho.

Spoločnosť vraj negarantuje zachovanie vlakov

Ministerstvo dopravy tvrdí, že ponuku RegioJet eviduje nateraz len vo všeobecnej rovine, bez akýchkoľvek podrobností. "Ponuka napríklad nedáva žiadne garancie zachovania všetkých vlakov, ktoré sú v súčasnosti na uvedenej trase a ani spôsob, akým by sa RegioJet zaviazal k takejto preprave," uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.

"Štát za takýchto podmienok nemôže v mene cestujúcej verejnosti vstupovať do neistoty a hazardovať so zachovaním takých spojov, ktoré sú previazané napríklad na rannú dochádzku do alebo večerný odvoz zo zamestnania," uviedol.

Preberanie tratí neprejde bez konkurenčného boja

Rezort postupne pripravuje kroky k začatiu liberalizácie v osobnej vlakovej doprave. "Súčasnou prioritou je, po vzore európskych železníc, dobudovanie systémového grafikonu vlakovej dopravy so vzájomným prepojením diaľkovej, medziregionálnej a prímestskej železničnej dopravy," priblížil Kóňa.

Až po komplexnom dobudovaní tohto režimu predpokladá ministerstvo otvorenie tohto segmentu dopravy pre všetkých prípadných záujemcov. "Avšak so zachovaním podmienok dopravnej obslužnosti a miestnych i medziregionálnych väzieb," zdôraznil hovorca.

V prípade liberalizácie na železniciach sa o prevádzkovateľoch jednotlivých liniek bude rozhodovať formou transparentných súťaží. "Určite nebudeme súhlasiť s tým, aby si potenciálni záujemcovia povyberali tie najlukratívnejšie trate a získali zmluvu na ich prevádzkovanie bez akéhokoľvek konkurenčného boja," uzavrel Kóňa.

RegioJet pridáva nové trate

Takmer všetky dotované vlaky vo verejnom záujme, teda na objednávku ministerstva dopravy, v súčasnosti prevádzkuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK). Výnimkou je len spojenie z Bratislavy do Komárna, ktoré prevádzkuje s podporou štátu práve RegioJet. Prevádzku vlakov IC medzi Bratislavou a Košicami financuje ZSSK na vlastné náklady, čiže bez dotácií.

Podobne bez podpory štátu bude RegioJet prevádzkovať od 14. decembra tri páry vlakov denne na trati Bratislava - Košice a späť. Navyše predĺži doterajšie spojenie Praha - Žilina až do Košíc a pridá aj linku Praha - Martin.

Spoločnosť už dostala súhlas na ich prevádzku od Železníc Slovenskej republiky a vyhlásila výberové konania na personál. Z Prahy do Košíc bude od polovice decembra jazdiť aj ďalší privátny vlakový prepravca Leo Express.

Voľné vlakové vozne umožňujú skoršiu prevádzku

Súkromný vlakový dopravca RegioJet chce predĺžiť diaľkové spojenie na trase Praha - Ostrava - Žilina až do Košíc už od polovice októbra. Teda o dva mesiace skôr, ako doteraz plánoval.

Spoločnosť v piatok informovala, že už požiadala správcu železničnej infraštruktúry - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) o zavedenie vlakov IC 1003 z Prahy až do Košíc a IC 1010 z Košíc do Prahy v skoršom termíne.

"RegioJet mal voľné vlakové vozne, a preto sme sa rozhodli, že vyjdeme skôr," povedal majiteľ holdingu Student Agency, ktorého súčasťou je aj RegioJet, Radim Jančura. "Na Slovensku pôjdeme zrejme zatiaľ pomalšie než od decembra," uviedol.

Cestujúci budú mať k dispozícií stevarda

Vlak má cestu z Prahy do Košíc podľa plánu zvládnuť za 8 hodín 52 minút a späť za 8 hodín 42 minút. Plánovaný odjazd z Prahy je o 7:24 a príjazd do Košíc o 16:36, resp. odjazd z Košíc o 7:24 a príjazd do Prahy o 16:16.

ŽSR potvrdili, že RegioJet požiadal o zavedenie jedného páru vlakov IC z Prahy do Košíc a späť od 11. októbra z Prahy a od 12. októbra z Košíc. "Z hľadiska kapacity infraštruktúry ŽSR dopravcovi RegioJet vyhovie v požadovanom rozsahu," uviedla pre agentúru SITA Daniela Detersová z odboru komunikácie ŽSR.

Vozeň s priestorom pre deti

Cesta vlakom na úseku z Prahy do Tatier bude podľa RegioJet stáť od deväť eur. "Oproti súčasnému cestovnému Českých dráh ide o polovičnú cenu. Ide o rovnakú cenu ako na ceste z Prahy do Žiliny," dodal Jančura. Dopravca uviedol, že vo vlakoch z Prahy do Košíc a späť bude poskytovať tradične nadštandardný servis. Cestujúci v každom vozni budú mať k dispozícii stevarda, resp. stevardku.

RegioJet informoval, že vo vlakoch IC na trati Praha - Ostrava - Žilina v minulom roku prepravil o 30 percent viac cestujúcich ako rok predtým, ich počet však neuviedol. Vlakové súpravy majú priemerne osem vozňov a od marca tohto roku je v jednom vozni veľký priestor pre deti.

Český súkromný vlakový dopravca Leo Express plánuje predĺžiť vlakové spojenie Praha - Ostrava do Košíc v polovici decembra. České dráhy na trati z Prahy do Košíc zas plánujú znovu sprevádzkovať expresné vlaky Pendolino spolu so Železničnou spoločnosťou Slovensko.

ZSSK bude dopravcom českých rýchlovlakov Pendolino z Prahy do Košíc na území SR. "ZSSK o takúto trasu požiadala a bude jej pridelená, pokiaľ jednotky Pendolino vyhovejú skúškam kompatibility," informovala Detersová. České dráhy nemôžu o to požiadať priamo, pretože ako dopravca nemajú so ŽSR zmluvu o prístupe na železničnú infraštruktúru.

Z Prahy do Košíc za sedem hodín

"Spoločnosť Leo Express v týchto dňoch požiadala ŽSR o uzatvorenie Zmluvy o prístupe na infraštruktúru. Predpokladáme, že k začiatku platnosti nového grafikonu vlakovej dopravy zmluva nadobudne platnosť," dodala Detersová.

Povinne miestenkový vlak SuperCity Pendolino zvládne trať z Prahy do Košíc za 7 hodín 31 minút a opačne za 7 hodín 29 minút. Vlak bude odchádzať z Prahy podľa plánu o 6:35 a do Košíc príde o 14:06, na spiatočnú cestu vyrazí z Košíc o 14:52 s príchodom do Prahy o 22:21.

Pendolino prejde trasu medzi Prahou a Košicami najrýchlejšie spomedzi všetkých doterajších priamych vlakových spojení. Bude takmer o hodinu rýchlejší ako súčasný rýchlik Košičan, ktorý ide z Prahy do Košíc cez Vsetín a Horní Lídeč za 8 hodín 21 minút.

Pendolino zvýši priemernú rýchlosť na rekordných 95 kilometrov (km) za hodinu, na území SR bude zastavovať v Žiline, Ružomberku, Liptovskom Mikuláši, Poprade, Kysaku a Košiciach. Vlak má sedem plne klimatizovaných vozňov, vo vozni prvej triedy je 52 miest a vo vozni druhej triedy 282 miest na sedenie. Maximálna rýchlosť vlaku je 230 km za hodinu, v ČR ide 160 km za hodinu.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Uganda posilňuje kvôli hrozbe terorizmu bezpečnostné opatrenia
<< predchádzajúci článok
Most-Híd sa zmieril s asimiláciou Maďarov na Slovensku, SMK nie