Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

18. marca 2011

Skanska aj Železnice SR žalujú Úrad pre verejné obstarávanie



Spoločnosť Skanska SK, a.s. aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) protestujú proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý nariadil železničiarom ...



Zdieľať
vlak Ilustračné foto SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 18. marca (WEBNOVINY) - Spoločnosť Skanska SK, a.s. aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) protestujú proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý nariadil železničiarom zrušiť rok a štvrť trvajúci tender na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá. Úrad tak spravil ešte na základe kontroly pred uzatvorením zmluvy. Zdôvodnil to porušením princípu transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov pri verejnom obstarávaní. Skanska, ktorá mala kontrakt získať, už podala na súde žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu z 2. marca. Agentúre SITA to potvrdil hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak.


Podať žalobu na úrad v súvislosti s tendrom sa rozhodli ako obstarávateľ aj ŽSR, čomu predchádzala analýza a zohľadnenie všetkých možných rizík a dopadov. "Nakoľko ŽSR podávajú žalobu, vyjadrujú tým, že sa s rozhodnutím ÚVO nestotožňujeme. Tvrdíme, že obstarávateľ neporušil zákon o verejnom obstarávaní, čo potvrdili aj medializované vyjadrenia uchádzačov k rozhodnutiu úradu," uviedli železničiari. Železnice očakávajú, že súd rozhodne rýchlo a efektívne, keďže na modernizáciu trenčianskeho úseku trate majú byť využité európske prostriedky.

"Železnice Slovenskej republiky podali 17. marca návrh na začatie konania v právnej veci proti Úradu pre verejné obstarávanie, a to žalobu o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie z 2. marca, doručeného 7. marca, a Žiadosť podľa Občianskeho súdneho poriadku o odloženie výkonu rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie," informovala v piatok agentúru SITA Dana Hurtová z odboru komunikácie ŽSR.


Skanska predložila v tendri najnižšiu cenu, a to 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty

Trnavská firma TSS Grade, a.s., ktorá navrhla druhú najlacnejšiu ponuku vo výške 245 mil. eur a priebeh tendra aktívne kritizovala, sa k otázkam agentúry SITA, smerujúcim k rozhodnutiu úradu a prípadnej žalobe, nevyjadrila. Predpokladaná cena prác v obstarávaní, ktoré pôvodne vyhlásili ŽSR, bola vyše 296 mil. eur bez dane, pričom trvanie zákazky bolo naplánované na tri roky a štyri mesiace.

Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý vedie nominant opozičného Smeru-SD Roman Šipoš, sa k žalobám zatiaľ nechcel vyjadriť s tým, že nepozná ich obsah. Trvá však na tom, že v tomto prípade konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, podľa platného zákona o verejnom obstarávaní. "Vykonanou kontrolou boli zistené porušenia zákona o verejnom obstarávaní v postupe obstarávateľa, ktorými boli porušené základné princípy verejného obstarávania - princíp transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov. Zistenia kontroly o porušení zákona v postupe zadávania zákazky nebolo možné odstrániť inak, ako nariadením predmetnú verejnú súťaž zrušiť," uviedol pre agentúru SITA hovorca ÚVO Branislav Zvara.

Súd po prijatí žalôb najprv vykoná prvotné úkony - zašle žalobu úradu a vyzve ho, aby sa k nej vyjadril. Zároveň ho vyzve, aby doručil súdu svoj administratívny spis v tejto veci. "Až po zaslaní týchto písomností môže súd vo veci ďalej postupovať a senát sa musí s nimi dôkladne oboznámiť," dodal Adamčiak. Prípadné vytýčenie termínu pojednávania podľa neho závisí aj od počtu nápadu nových vecí v danom senáte a aj od dátumu podania žaloby.

ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ceny, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati už začali.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Oslávte s nami Svetový deň vody
<< predchádzajúci článok
Eurofondy a komisie na tvorbu výziev pre multirezort CR v SR