![]()  | 
        
| Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
| 
              Utorok  4.11.2025 
         | 
        Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky | 
| 
              Meniny má Karol 
         | 
        Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino | 
| 
              | 
        
             | 
        
              | 
        
                 | 
        
             | 
    
| 
			 | 
09. augusta 2013
Španielsko po tragickej havárii preveruje bezpečnosť na železniciach
a videosnímke letecký pohľad na miesto vlakového nešťastia 25. júla 2013 pri španielskom meste Santiago de Compostela.
Zdieľať
a videosnímke letecký pohľad na miesto vlakového nešťastia 25. júla 2013 pri španielskom meste Santiago de Compostela. Foto: TASR/APVina za vykoľajenie vlaku v ostrej zákrute v okrajovej štvrti severozápadného pútnického mesta Santiago de Compostela sa pripisuje neprimeranej rýchlosti a ľudskej chybe.
Nehoda však vyvolala pochybnosti o signalizačných a bezpečnostných systémoch siete vysokorýchlostných vlakov v Španielsku.
Ministerka Pastorová uviedla pred parlamentným výborom, že najala kontrolórov, ktorí majú preveriť a prehodnotiť maximálnu povolenú rýchlosť na každom úseku španielskej železničnej siete, aby sa zabránilo ďalším takýmto tragédiám.
"Preskúmame všetky predpisy a zariadenia, tabuľky s obmedzeniami rýchlosti, všetko," povedala Pastorová.
Železničná sieť v Španielsku je kombináciou tratí, ktoré sú výlučne vysokorýchlostné so sofistikovanými bezpečnostnými mechanizmami, a konvenčných tratí - také je aj miesto nehody v Santiagu, kde sa nachádzajú menej vyspelé signály pre automatické brzdenie.
Na kombosnímke z bezpečnostnej kamery vlak vo veľkej rýchlosti vošiel do ostrej zákruty, vykoľajil sa a narazil do múru pozdĺž koľajníc 24. júla 2013  pri španielskom meste Santiago de Compostela. Foto: TASR/APNiektoré vysokorýchlostné vlaky teda využívajú oba druhy železničných tratí a rušňovodiči musia často prechádzať z jedného systému na druhý.
Španielsko za vyše 20 rokov investovalo do vybudovania druhej najväčšej siete vysokorýchlostných vlakov na svete 45 miliárd eur a krajina aj napriek ekonomickej stagnácii a veľkej diere v rozpočte v jej rozširovaní pokračuje.
Francisco Garzón (52), ktorý 24. júla riadil havarovaný vlak, bol obvinený zo zabitia z nedbalosti. Z väzby ho prepustili, na súdny proces čaká na slobode.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
