Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

18. júla 2015

Telá záchranárov odviezli z miesta nešťastia ich kolegovia



Na snímke horskí záchranári pripravujú mŕtve telá na transport vrtuľníkom počas záchranných prác po havárii vrtuľníka Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe v rokline Prielomu Hornádu v Slovenskom raji v Hrabušiciach ...



Zdieľať
Na snímke horskí záchranári pripravujú mŕtve telá na transport vrtuľníkom počas záchranných prác po havárii vrtuľníka Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe v rokline Prielomu Hornádu v Slovenskom raji v Hrabušiciach 18. júla 2015. Foto: TASR/Oliver Ondráš
 
Hrabušice 18. júla (TASR) – Telá záchranárov, ktorí v piatok (17.7.) večer zahynuli pri leteckom nešťastí v Slovenskom raji, dnes v dopoludňajších hodinách odviezli z miesta nehody ich kolegovia. Ide o troch záchranárov popradskej posádky Vrtuľníkovej záchrannej a zdravotnej služby Air-Transport Europe a náčelníka Horskej záchrannej služby (HZS) zo strediska Slovenský raj Dušana Leskovjanského.




Na snímke polícia, vyšetrovatelia a záchranári skúmajú spadnutý vrak vrtuľníka Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe v rokline Prielomu Hornádu v Slovenskom raji v Hrabušiciach 18. júla 2015. Foto: TASR/Oliver Ondráš
 


„Na mieste nehody sú momentálne vyšetrovatelia leteckého dopravného úradu Slovenskej republiky, ktorí urobili obhliadku miesta tragédie. V spolupráci s hasičmi a horskou službou sa podarilo vyslobodiť telá obetí a následne transportovať z miesta nehody,“ priblížil hovorca ministerstva vnútra SR Ivan Netík. Vyšetrovatelia budú musieť podľa neho urobiť nejaké závery z vyšetrovania, na ktoré však ešte bude potrebné počkať. „Pre všetkých je to veľmi ťažké, pretože s týmito záchranármi boli v pravidelnom kontakte a na mnohých akciách spolupracovali. Pre každého záchranára je niečo také veľmi tragické, pretože mu vlastne odchádzajú kamaráti,“ dodal Netík.




Na snímke muž odnáša časť spadnutého vrtuľníka Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe v rokline Prielomu Hornádu v Slovenskom raji v Hrabušiciach 18. júla 2015. Foto: TASR/Oliver Ondráš
 


Tesne po nehode na miesto prišli v prvom rade hasiči, horskí záchranári a polícia. Najprv bolo potrebné zistiť, či niekto z účastníkov nehody nejaví známky života a následne vykonať všetky úkony, aby nedošlo k úniku ropných látok. Celú oblasť policajti uzavreli, rovnako je momentálne uzatvorený aj turistický chodník v Prielome Hornádu.

„Chlapec, ktorého šla posádka vrtuľníka zachraňovať, spadol dole z chodníka smerom k Hornádu, mal zlomeninu dolnej končatiny. Hneď, keď sa stalo to nešťastie, tak sme na miesto vyslali ďalšiu skupinu, ktorá ho z terénu vyslobodila,“ doplnil šéf HZS Jozef Janiga. Odhaduje, že pád vrtuľníka sa stal približne 150 metrov vzdušnou čiarou od miesta, kde spadol nemecký chlapec a zranil sa. Celá skupina turistov mohla podľa neho nešťastie aspoň sčasti vidieť, jeden zo skupiny dokonca pomáhal navigovať vrtuľník, ktorý prišiel na pomoc. Zranenie chlapca bolo podľa Janigu plne indikované na zásah vrtuľníka.

Na snímke polícia, vyšetrovatelia a záchranári skúmajú spadnutý vrak vrtuľníka Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe v rokline Prielomu Hornádu v Slovenskom raji v Hrabušiciach 18. júla 2015. Foto: TASR/Oliver Ondráš
 


„Už teraz je isté, že došlo pri páde vrtuľníka k pretrhnutiu dvoch káblov vysokého napätia, na druhej strane časť káblov sa nachádzala aj na rotore samotného vrtuľníka, takže ten zásah tam bol evidentný, avšak ako došlo k zachyteniu tých lán, to už je vec na vyšetrovateľov,“ zdôraznil Janiga. Podľa neho sa mohol pod nehodu podpísať aj západ slnka, ktorý mohol pilota oslepiť. V prípade, že sa vtedy pozrel do rokliny, ktorá je tmavá, nemusel dobre vidieť, čo sa dole nachádza. Druhá vec je, že na elektrických kábloch sa nenachádza také značenie, výstražné prvky, príp. kontrastné balóniky, na aké sú ľudia zvyknutí v západných krajinách. „Tých možností, prečo sa to stalo, je určite viac, letové podmienky mali byť podľa našich informácií v čase zásahu dobré,“ dodal šéf HZS. Odhaduje, že vrtuľník mohol spadnúť z výšky 100 až 200 metrov. Časť pádu stlmili stromy.

Príslušník HZS sa na palubu vrtuľníka berie pri zásahu v Slovenskom raji zvyčajne kvôli tomu, že sú tam hlboké rokliny a je potrebné robiť dosť dlhý spust a výsadok. Horský záchranár tam v podstate zabezpečí miesto, aby letecký záchranár mohol robiť svoju prácu. „Pán Leskovjanský patril medzi našich veľmi dobrých a svedomitých pracovníkov a zároveň veľmi dobrých lezcov. Všetkých nás mrzí, čo sa stalo, je nám ľúto najmä rodín, ktoré tu po nich ostali,“ uzavrel Janiga. Naposledy zahynuli horskí záchranári pri leteckom zásahu v roku 1979, kedy prišla HZS o štvrtinu svojich členov.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kvalitný výrobok bioznačku nepotrebuje, tvrdia rodinní farmári
<< predchádzajúci článok
Mesto Levoča organizuje počas leta farmárske i remeselnícke trhy