Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zo zahraničia

13. marca 2009

Učiteľom sme vysvetľovali fungovanie občianskej spoločnosti



Ukázať fungovanie a úlohu občianskej spoločnosti počas ročného projektu skupine východoukrajinských stredoškolských učiteľov bolo cieľom Centra pre európsku politiku.



Zdieľať
Ukázať fungovanie a úlohu občianskej spoločnosti počas ročného projektu skupine východoukrajinských stredoškolských učiteľov bolo cieľom Centra pre európsku politiku. Ako uviedol pre agentúru SITA riaditeľ centra Kamil Sládek, občianska spoločnosť na Ukrajine nefunguje tak, ako sme zvyknutí na Slovensku. Základným problémom je prevládajúci kolektivizmus, nedostatok financií a pasivita občanov. „Snažili sme sa Ukrajincom ukázať, ako môžu byť ľudia iniciatívnejší, samostatnejší, pričiniť sa osobne o rozvoj spoločnosti,“ dodal. Absolvovali päť stretnutí. Získané vedomosti by mali ukrajinskí učitelia postupne odovzdávať kolegom v Poltavskej oblasti. Tento pilotný projekt Centra pre európsku politiku a Asociácie podpory medzinárodného obchodu a rozvoja v Kremenčuku podporila Slovenská agentúra pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu sumou vyše 100 000 EUR. Väčšinu cieľov sa CEPu podarilo naplniť a projekt ukázal potrebu a zmysluplnosť takýchto aktivít slovenských organizácií na Ukrajine.


Ďalšou témou, ktorú na stretnutiach riešili, bola integrácia Ukrajiny do Európskej únie. Ukrajinci chcú ísť do Únie, ale majú zatiaľ o integračnom procese romantické predstavy. "Cítiť z nich prosté nadšenie, ale nevidia ďalej," dodal. Sládek zdôraznil, že sa im snažili ukázať aj to, čoho všetkého sa vstupom vzdajú a čo všetko integrácia prináša. Je potrebné, aby mali pre svoje rozhodnutie dostatok informácií a aby vedeli aj pozitíva aj negatíva, ktoré takýto krok prináša. Sládek upozornil, že napríklad len päť percent ukrajinských potravinárskych podnikov spĺňa kritériá EÚ. Podniky ale nemajú potrebu to zmeniť, lebo trh - ukrajinský či ruský, pre ktorý vyrábajú, je pre nich dostatočný. Okrem toho Ukrajina má v súvislosti s integráciou limity, a to predovšetkým politické, dodal.

Pre ukrajinských učiteľov bol podľa Sládeka zážitok prechod hraníc v schengenskom priestore. Teda voľný prechod zo Slovenska do Maďarska a Rakúska, keď jediný dôkaz toho, že sú v ďalšej krajine bolo, že im prišla sms správa od ďalšieho operátora. Tie si mnohí z nich odložili na pamiatku, dodal. Sládek uviedol, že projekt bol poučný aj pre slovenskú stranu, keďže práve na príklade občianskej spoločnosti na Ukrajine bolo jasne vidieť, kam sa Slovensko posunulo za 20 rokov od revolúcie v roku 1989.
SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Slováci pijú menej piva, možno to spôsobila kríza
<< predchádzajúci článok
CZK posilňuje a dočasne môže prelomiť hranicu 25