Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Šport    F1

21. mája 2009

V Monaku zrejme koniec dominancie McLarenu



Koncom týždňa zavíta kolotoč pretekov majstrovstiev sveta automobilov formule 1 na pobrežie Stredozemného mora do Monackého kniežatstva, kde sa na tradičnom mestskom okruhu uskutoční už 6. podujatie ...



Zdieľať
MONTE CARLO 21. mája (WEBNOVINY) - Koncom týždňa zavíta kolotoč pretekov majstrovstiev sveta automobilov formule 1 na pobrežie Stredozemného mora do Monackého kniežatstva, kde sa na tradičnom mestskom okruhu uskutoční už 6. podujatie tohtoročnej série pretekov najrýchlejšej motoristickej disciplíny. A hoci sa v posledných piatich rokoch na stupni pre víťaza striedali jazdci tímov McLaren a Renault, priebeh sezóny nasvedčuje tomu, že sa táto séria skončí.


Aktuálny ročník má za sebou šokujúci úvod. V prvých piatich pretekoch udávali tempo monoposty nového tímu Brawn GP, ktorého jazdec Jenson Button triumfoval v štyroch z piatich odjazdených veľkých cien. Krok s nimi ako-tak držia len dva tímy - Red Bull, najmä vďaka výbornému mladíkovi Vettelovi, a Toyota, ktorá podobne ako Brawn GP stavila na začiatku sezóny na inovatívne riešenie aerodynamiky pomocou difúzorov na podvozku auta. Doterajší priebeh je zatiaľ pohromou pre favoritov.

McLaren v minulom roku uprednostnil vývoj starého auta, ktoré nakoniec získalo titul Lewisovi Hamiltonovi, a chýbal mu čas na vývoj nového monopostu podľa úplne nových technických pravidiel na sezónu 2009. Britom nepomohla ani aféra na úvodnej VC Austrálie, pri ktorej Hamilton klamal traťovým komisárom o predbiehaní pod žltou vlajkou, s následným trestom diskvalifikácie pre úradujúceho majstra sveta, ako aj vylúčenie na tri preteky podmienečne pre jeho tím. Kvalitnú prácu neodviedli ani inžinieri vo Ferrari. Držiteľ Pohára konštruktérov v minulej sezóne po odchode Jeana Todta z pozície šéfa tímu dopláca na nekvalitnú prácu v boxoch a katastrofálne chyby v tímovej taktike.

Naposledy v Španielsku prišiel Massa pre zle odhadnutý objem paliva pri dotankovaní v poslednom kole o dve pozície a 2 body. Kvalitu práce doháňa tím z Maranella kvantitou protestov na všetkých možných inštanciách. Po zamietnutí protestu proti difúzorom Brawnu GP, Toyoty a Williamsu u traťových komisárov aj odvolacej komisie FIA prehrali Taliani ďalší proces vo štvrtok. Francúzsky odvolací súd zamietol ich výklad dohody s najvyššou inštanciou automobilového športu FIA, podľa ktorej si uplatňovali právo veta voči zmenám pravidiel schválených na nasledujúcu sezónu. Ferrari spolu s Renaultom, Red Bullom a Toyotou hrozia vystúpením zo seriálu pretekov MS F1, pokiaľ budú v sezóne 2010 platiť dvoje technické štandardy - benevolentnejšie pre tímy s rozpočtovým stropom a tvrdšie pre bohaté stajne. Do budúceho ročníka sa však tímy musia prihlásiť najneskôr do 29. mája. Z tejto napätej situácie, keď zákulisné dianie, protesty, verdikty a odvolania plnia stránky novín viac ako samotné preteky, prichádza kolotoč F1 do prímorského letoviska, daňového raja a mesta hazardu a smotánky Monte Carla. Na trati v uliciach hlavného mesta kniežatstva, ktorému vládne už viac ako 700 rokov dynastia Grimaldiovcov, sa písala história okruhových pretekov. V roku 1950 sa na nej jazdilo počas prvého ročníka MS F1 a diváci sa dočkali deviatich havárií. Od roku 1955 je nepretržite v kalendári F1. Časy dominancie legendárneho Ayrtona Sennu (6 víťazstiev za 7 rokov) sú nenávratne preč a šancu na víťazstvo tu môže mať prakticky každý, najmä pokiaľ by počas víkendu zapršalo. Aj v tohtoročných pretekoch na monackých cestách bude hrať dôležitú úlohu kvalifikácia. Mestský okruh v Monte Carle síce ponúka veľa oku lahodiacich pohľadov pre divákov, prakticky tam však niet dobrého miesta na predbiehanie, preto bude veľmi dôležitým momentom umiestnenie na štartovom rošte a potom štart. O víťazovi tak rozhodne stratégia a taktika tímu počas celého víkendu. Samozrejme, na úzkych cestách, ktoré nespĺňajú bezpečnostné kritériá, sa vypomstí aj najmenšia chyba. O výsledkoch nerozhoduje najsilnejšie auto, ale jazdecké umenie pilota. Aj preto mohol v roku 1996 šokujúco vyhrať Francúz Olivier Panis z tímu Ligier, ktorý triumfoval po tom, ako do cieľa prišli len traja pretekári.

"Je to jedna z dvoch mojich domácich veľkých cien, tá druhá je v Silverstone" komentoval svoj štart obyvateľ Monte Carla a vedúci jazdec seriálu MS Brit Jenson Button a dodal: "Mám obvykle veľmi jemný štýl, a tu ho bude treba trochu zmeniť. Budeme musieť pritvrdiť, aby sme z auta dostali viac a nesmieme sa zľaknúť úzkych uličiek a bariér. Dôležitá bude kvalifikácia. Musíme mať pozíciu vpredu a rýchly štart." Podobne vidí víkendové preteky aj jeho tímový šéf Ross Brawn: "Naším cieľom je zabezpečiť si pole position, resp. štart z prvého radu. Obaja naši jazdci Button aj Barichello už v Monaku stáli na stupňoch víťazov, no nikdy tu nevyhrali. Takže som si istý, že pre to urobíme čo najviac tento víkend." Minuloročný víťaz Lewis Hamilton sa do Monaka teší: "Tunajší okruh je môj najobľúbenejší. Bolo by fantastické mať konkurencieschopné auto a bojovať opäť na špici." Tretí jazdec celkového poradia MS a víťaz VC Číny Sebastian Vettel hodnotí mestský okruh takto: "Sú tu zákruty, do ktorých nevidíš, a potrebuješ predvídať. Veľkou výzvou sú miesta ako kasíno a bazén, kde treba mať guráž, aby si dosiahol dobrý čas. Všeobecne je to však ťažký okruh, kde niet jediného miesta na oddych."

Na preteky v Monte Carle sa pravidelne schádza svetová smotánka športu, kultúry, šoubiznisu, a to štýlovo na svojich jachtách, takže burácanie motorov sleduje z prístavu pri Stredozemnom mori. Pre mnohých pilotov je VC Monaka prakticky aj domácou, keďže v Monte Carle majú trvalé bydlisko. Zákruty a úseky Ste devote, Mirabeau, Casino, vlásenka Loews či tunel patria ku koloritu pretekov na 3340 m dlhom okruhu. Keďže ide o najkratšiu trať v seriáli MS, jazdí sa na 78 kôl, čo je zasa najviac. Celková dĺžka pretekov je vzhľadom na náročnosť trate 260,520 km, čo je najmenej zo všetkých veľkých cien. Počas víkendu hlásia meteorológovia pre Monaco oblačné počasie s teplotami do 21°C, ktorá bude ku koncu víkendu klesať k 19°C. Nedeľňajšie preteky sa začínajú v tradičnom čase o 14.00 h.

VC Monaka - mestský okruh:
dĺžka okruhu: 3 340 m
počet kôl: 78
dĺžka pretekov: 260,520 km
najrýchlejšie kolo: 2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1:14,439 min
Najviac víťazstiev: 6 - Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)

Prehľad posledných víťazov VC Monaka:
2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.), McLaren
2007 - Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 - Jarno Trulli (Tal.) Renault
2003 - Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2002 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1999 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1998 - Mika Häkkinen (Fín.) McLaren
1997 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1996 - Olivier Panis (Fr.) Ligier
1995 - Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1994 - Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1993 - Ayrton Senna (Braz.) McLaren
1992- Ayrton Senna (Braz.) McLaren
1991 - Ayrton Senna (Braz.) McLaren
1990 - Ayrton Senna (Braz.) McLaren

Poradie MS (po 5 zo 17 pretekov): 1. Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP 41, 2. Rubens Barrichello (Braz.) Brawn GP 27, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 23, 4. Mark Webber (Austr.) Red Bull 15,5, 5. Jarno Trulli (Tal.) Toyota 14,5, 6. Timo Glock (Nem.) Toyota 12, 7. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren a Fernando Alonso (Šp.) Renault po 9, 9. Nick Heidfeld (Nem.) BMW 6, 10. Nico Rosberg (Nem.) Williams 4,5, 11. Heikki Kovalainen (Fín.) McLaren 4, 12. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso, Felipe Massa (Braz.) Ferrari a Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari po 3, 15. Sebastien Bourdais (Fr.) Toro Rosso 1

Pohár konštruktérov: 1. Brawn GP 68, 2. Red Bull 38,5, 3. Toyota 26,5, 4. McLaren-Mercedes 13, 5. Renault 9, 6. BMW-Sauber a Ferrari po 6, 8. Williams 4,5, 9. Toro Rosso 4.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kamenára hnevalo, že Artmedia posadila Košice na koňa
<< predchádzajúci článok
Od sezóny 2011-12 možno európska superliga s 3 konferenciami