Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

04. novembra 2011

V roku 2025 ovládnu Európu elektromobily



Región strednej a východnej Európy má veľký potenciál v e-mobilite - očakáva sa, že v roku 2025 bude takmer štvrtina predaných vozov na elektrický pohon



Zdieľať
Za krajinami západnej Európy ale stále zaostávajú  
       Osvedčené postupy z Nemecka, Francúzska alebo Dánska doteraz neboli implementované v krajinách strednej a východnej Európy
       Rakúsko bolo ohodnotené ako regionálny "vodca", Česká republika, Slovenkso a Poľsko ako "rýchli nasledovníci"
       Aktivita utilít a automobilových výrobcov je nízka vo všetkých krajinách s výnimkou Rakúska, Českej republiky a Poľska - väčšie zapojenie je nutné
       Žiadna krajina s výnimkou Rakúska nemá konkrétnu stratégiu v oblasti e-mobility – nutné konkrétne opatrenia zo strany správnych orgánov
       Región strednej a východnej Európy má veľký potenciál v e-mobilite – očakáva sa, že v roku 2025 bude takmer štvrtina predaných vozov na elektrický pohon
 
Bratislava, október 2011: Spoločnosť Roland Berger Strategy Consultants vydala novú štúdiu o e-mobilite v krajinách strednej a východnej Európy. Štúdia predstavuje komplexné hodnotenie zrelosti e-mobility v ôsmich krajinách a identifikuje osvedčené postupy. Výsledky štúdie sú určené k zamysleniu a odporúčaniu pre kľúčové zainteresované strany, ktoré sa pripravujú na zavádzanie e-mobility.
 
"Aj napriek tomu, že sme v posledných rokoch videli veľmi zaujímavé iniciatívy v oblasti e-mobility v regióne strednej a východnej Európy, stále existuje značný priestor pre zlepšenie," hovorí Roland Zsilinszky, v Praze pôsobiaci automobilový expert spoločnosti Roland Berger. "Všetky kľúčové zainteresované strany, či už utility, automobiloví výrobcovia či vlády, by mali úzko spolupracovať a učiť sa od najlepších príkladov z praxe, aby se zasadili o širšie presadenie e-mobility v strednej a východnej Európe," dodáva.
 
Rakúsko je regionálny "vodca"

Vedúca pozícia Rakúska v e-mobilite je jednoznačná. Má najvyšší počet registrovaných elektrických vozidiel (EV) v regióne (takmer 600, z ktorých 370 v rámci pilotných projektov). Ďalšie dva kľúčové faktory sú zapojenie veľkých rakúskych utilít do pilotných projektov v piatich modelových regiónoch a jasná podpora zo strany štátnych orgánov. Rýchli nasledovníci - Česká republika a Poľsko – už rozbehli menšie pilotné projekty (cca. 65 EV v Českej republike, cca. 50 EV v Poľsku), brzdí ich však obmedzená štátna podpora. "Zatiaľ čo rakúska vláda plánuje do roku 2020 v uliciach mať 250.000 elektromobilov a ponúka dotácie pre kupcov EV až 5000 eur na voz, v Českej republike alebo Poľsku žiadne podobné iniciatívy nie sú," hovorí Jan Sklenář, Senior Consultant v automobilovom kompetenčnom centre kancelárie Roland Berger v Prahe. Ostatné krajiny strednej a východnej Európy boli klasifikované ako "nasledovníci" (Rumunsko, Maďarsko, Slovinsko, Slovensko), alebo "oneskorenci" (Chorvátsko), predovšetkým z dôvodu obmedzenej iniciatívy ponukových zainteresovaných strán (utility a automobilových výrobcov).
 
Väčšie zapojenie utilít a automobilových výrobcov je nutné
Utility a automobiloví výrobcovia zatiaľ vykazujú značný záujem o e-mobilitu iba v Rakúsku, Českej republike a Poľsku - ich zapojenie do pilotných projektov v iných krajinách je menší. "ČEZ je dobrým príkladom utility ako skutočnej hybnej sily e-mobility v Českej republike vďaka ich pilotnému projektu a úsiliu o budovanie infraštruktúry," hovorí Zsilinszky. Pilotné projekty v oblasti e-mobility by sa mali zamerať na vytváranie know-how prostredníctvom testovania infraštruktúry a obchodných modelov, pretože táto informácia bude mať zásadný význam pre korekciu stratégií pred veľkým obchodným vstupom na trh.
 
Konkrétne opatrenia zo strany vlád / obcí sú potrebné
Jasná podpora zo strany štátnych orgánov je veľmi dôležitá, najmä v počiatočnej fáze programu e-mobility. Obmedzené príspevky od štátu / obcí neznamenajú, že e-mobilita "skrachuje", len to, že nebude tak úspešná, ako je tomu v krajinách, kde sú štátne orgány viac zapojené. "Na podporu e-mobility by úrady mali dedikovať vyškolený tým, rozvíjať cielené stratégie a definovať konkrétne kroky, ako tomu bolo v prípade Rakúska," hovorí Zsilinszky.
 
CEE je región s vysokým potenciálom v e-mobilite
E-mobilita bude hrať kľúčovú úlohu v budúcich dopravných systémoch v strednej a východnej Európe, rovnako ako v západoeurópskych krajinách. Očakáva sa, že takmer štvrtina predaných vozov v roku 2025 v strednej a východnej Európe bude s elektrickým pohonom, čo znamená viac ako 640.000 nových elektromobilov na ulici každý rok. Aj napriek tomu, že e-mobilita bola už zavedená v CEE, skutočný rast sa neočakáva skôr ako v roku 2015. Okolo tohto roku vzrastie masová produkcia elektromobilov a počet užívateľov elektromobilov tiež, spočiatku predovšetkým v B2B segmente. Segment B2C bude plne zacielený až od roku 2020, kde náklady na výrobu elektromobilov, ich batérie a ďalšie príslušenstvá budú ešte nižšie.
 
Utility a automobiloví výrobcovia by sa mali začať pripravovať
"Kľúčovou otázkou už nie je, či e-mobilita príde, ale ako rýchlo, kde ako prvá, a čo môžeme urobiť pre to, ako celý proces urýchliť," hovorí Zsilinszky. Všetky zainteresované strany musia tvrdo pracovať na tom, byť pripravené v plnom rozsahu na spustenie e-mobility. Včasné zapojenie sa vyplatí, pretože dopyt sa môže ukázať byť rýchlejší, než sa očakávalo; iba subjekty s pripraveným riešením na kľúč budú môcť z tohto vývoja ťažiť. "Výnosný rozvoj obchodu závisí na správnych rozhodnutiach týkajúcich sa produktov a pokrytí hodnotového reťazca, cieľových zákazníkoch, predajných kanáloch, cene, fakturácii a infraštruktúre," hovorí Zsilinszky. Okrem toho vyťaženie z hľadiska nákladov by mohlo byť v počiatku nižšie, pretože technológie a modely by mohli byť testované prostredníctvom spoločného zberu dát. Okrem toho, pretvorenie konceptu v realitu bude trvať ešte niekoľko rokov, pretože je isté, že sa behom procesu objaví ešte mnoho prekážok. "Včasné zapojenie zaistí dostatok času k zvládnutiu všetkých týchto úloh, a tým aj cennú výhodu," uzatvára Zsilinszky.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
SaS si musí vyriešiť dve dilemy, žiada Mikuláš Dzurinda
<< predchádzajúci článok
Pravdepodobnosť recesie v eurozóne je viac ako 50 percent