Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

07. mája 2007

ŽSR potrebujú 67 mld. Sk na obnovu infraštrukúry do roku 2011



Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) požadujú na modernizáciu železničnej dopravnej cesty v rokoch 2007 až 2011 investičné prostriedky vo výške 67,225 mld. Sk, z toho 12,5 mld. Sk plánujú použiť ...



Zdieľať

BRATISLAVA 7. mája (WEBNOVINY) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) požadujú na modernizáciu železničnej dopravnej cesty v rokoch 2007 až 2011 investičné prostriedky vo výške 67,225 mld. Sk, z toho 12,5 mld. Sk plánujú použiť na tieto účely z vlastných zdrojov. Podľa návrhu aktualizácie plánu konsolidačnej funkcie ŽSR na uvedené obdobie, ktoré vypracovalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, druhú najväčšiu čiastku z celkovej sumy by mali predstavovať prostriedky z Kohézneho fondu Európskej únie v objeme 12,390 mld. Sk. Štátna dotácia by mala v investíciách do železničnej infraštruktúry dosiahnuť výšku 10,586 mld. Sk.

Ako ďalej vyplýva zo spomínaného materiálu, ktorý ministerstvo dopravy vypracovalo spolu s návrhom vyhodnotenia kontrolného mechanizmu a finančného modelu ŽSR za rok 2006, podiel spolufinancovania štátneho rozpočtu na projektoch z Kohézneho fondu má predstavovať sumu 6,299 mld. Sk. Zo zdrojov štrukturálnych fondov EÚ by mal podnik získať 1,659 mld. Sk a spolufinancovanie štátu v tejto oblasti by malo tvoriť 966,6 mil. Sk.

Predpokladaný návrh finančnej potreby investičných prostriedkov do roku 2011 je považovaný za nevyhnutný z hľadiska vytvorenia podmienok na urýchlenie modernizačného procesu infraštruktúry ŽSR, čím by sa zlepšila aj ich konkurencieschopnosť na domácom a medzinárodnom dopravnom trhu. ŽSR musia sústrediť investičné aktivity v najbližších rokoch na modernizáciu infraštruktúry železničných tratí Bratislava - Žilina ako súčasti európskeho koridoru V na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, Žilina - Krásno - Čadca - štátna hranica s Poľskom v rámci koridoru VI, ako aj trate štátna hranica s Českou republikou - Kúty - Bratislava - Štúrovo - štátna hranica s Maďarskom v koridore IV. Popri tom musia pripraviť aj program modernizácie trate Žilina - Košice - štátna hranica s Ukrajinou v koridore V, ale zároveň aj modernizovať zabezpečovacie zariadenie a vlakový zabezpečovač a tiež realizovať ďalšie opatrenia na skvalitnenie prevádzky siete.

ŽSR chcú podľa plánu na rok 2007 preinvestovať prostriedky v celkovej hodnote 10,104 mld. Sk. Z tejto sumy majú cudzie zdroje predstavovať 7,604 mld. Sk a vlastné zdroje 2,5 mld. Sk. Z rozpočtu Európskej únie chcú ŽSR použiť najväčšiu časť plánovaných investičných prostriedkov vo výške 4,594 mld. Sk, čo je 45,5 % z tohtoročného objemu plánovaných investícií. ŽSR vlani vykázali zisk 10,781 mld. Sk pri nákladoch 19,773 mld. Sk a výnosoch 30,554 mld. Sk. Bez vplyvu výnosov z odpustenia záväzkov voči Fondu národného majetku SR a z odpustenia penále zo Sociálnej poisťovne by však vlaňajšia bilancia ŽSR skončila so stratou 1,361 mld. Sk. ŽSR zabezpečujú od roku 2002 po transformácii výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj prepravné a dopravné služby súvisiace s jej obsluhou.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Merkelová hovorila so Sarkozym o zachovaní osi Berlín-Paríž
<< predchádzajúci článok
V najbližšom čase sa daň z príjmu znižovať nebude