Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Počítače

23. apríla 2018

Ako zdaňovať digitálnu ekonomiku? Návrhy z Európskej komisie nepotešili digitálne spoločnosti



Problém s jednostranným riešením z dielne EÚ vidíme hlavne v nebezpečenstve odvetných krokov zo strany domovských krajín, v ktorých tieto spoločnosti sídlia a prispievajú významne k tvorbe ich HDP a zamestnanosti,” konštatuje Adela Zábražná, výkonná manažérka SAPIE a približuje tak oficiálne stanovisko aliancie k návrhu Európskej komisie k tejto téme. “Zmeny by mali byť tvorené aj aplikované na nadnárodnej úrovni, ktorá ako jediná dokáže pokryť komplexnosť problematiky digitálnej prítomnosti.”



Zdieľať
Ako zdaňovať digitálnu ekonomiku? Návrhy z Európskej komisie nepotešili digitálne spoločnosti

Európska komisia nedávno zverejnila balíček opatrení na zdanenie digitálnej ekonomiky. Balíček obsahuje dva návrhy, ktoré si vyslúžili kritiku nielen od predstaviteľov digitálnej ekonomiky, ale aj od OECD, ktorá neodporúča zavedenie prechodných a jednostranných opatrení z dielne EÚ.

 

Dva kontroverzné návrhy

 

Dva návrhy, o ktorých je reč, sa venujú okamžitému a dlhodobému riešeniu otázky zdanenia digitálnych spoločností. Prvý návrh spoločnej reformy pravidiel korporátnej dane pre digitálne spoločnosti na úrovni EÚ počíta so zdanením ziskov digitálnych spoločností aj v krajinách, kde daná spoločnosť nemá fyzickú prevádzku. Rozhodujúca pre zdanenie by bola fyzická prítomnosť užívateľa v danej krajine. Druhý návrh, ktorý je podľa Komisie dočasný, počíta s daňou z obratu vo výške 3 % a má zabezpečiť okamžité generovanie príjmov pre členské štáty z aktivít digitálnej ekonomiky.

 

Dočasná daň vo výške 3 % z obratu sa bude vzťahovať na príjmy vytvorené z činností, v ktorých užívatelia zohrávajú významnú úlohu pri tvorbe pridanej hodnoty a súčasné daňové pravidlá ich ťažko zachytávajú. Príkladom sú príjmy z predaja online reklamného priestoru (reklama cez Google či Facebook), z digitálnych sprostredkovateľských aktivít (zdieľaná ekonomika ako UBER či AirBnB) alebo z predaja údajov generovaných z informácií poskytnutých používateľmi (každá platforma či digitálna spoločnosť, ktorá zbiera dáta, napríklad aj Mastercard či e-shopy).

 

Daňové príjmy by vyberali členské štáty, v ktorých sa používatelia nachádzajú, a budú sa uplatňovať na spoločnosti s celkovými ročnými celosvetovými príjmami vo výške 750 miliónov EUR a príjmami EÚ vo výške 50 miliónov EUR. Menšie digitálne podniky by tak mohli spadať mimo navrhované dočasné daňové pravidlá.

 

Dočasné daňové pravidlá však neriešia otázku dvojitého zdanenia, navrhujú zdaniť iba špecifické oblasti digitálnej ekonomiky a nereflektujú diskusiu na pôde OECD. Daň z obratu takisto nezohľadňuje investície do výskumu a vývoja, trestá úspešné rastúce spoločnosti a neberie do úvahy rôznorodosť modelov podnikania v digitálnej ekonomike.

 

Efektívnosť a férovosť spoločného postupu

 

Digitalizácia sa netýka iba nových technológií. Prenikla už tak hlboko aj do tradičných sektorov, že je veľmi ťažké oddeliť ju od nich za účelom definície, merania, či zdanenia digitálnej ekonomiky. Hoci je jasné, že úplne vymedzenie nie je možné, digitálna ekonomika ako taká môže profitovať práve z charakteristík, ktorými tradičný priemysel nie vždy disponuje - mobilita, množstvo užívateľských dát a sieťové efekty podnikateľských modelov digitálnych spoločností. Vďaka digitalizácii však vidíme spoločnosti naprieč sektormi rásť tempom, ktoré by bez moderných technológií nebolo možné.

 

Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku - SAPIE odporúča pri téme zdaňovania digitálnych spoločností prístup, ktorý bude z pohľadu globálneho trhu efektívny a férový a pokúsi sa predchádzať uplatňovaniu prechodných či jednostranných opatrení jednotlivých národných vlád či regiónov.

 

“Sme presvedčení, že princíp nediskriminácie by mal zostať základným pilierom medzinárodného daňového systému,” hovorí výkonná manažérka SAPIE Adela Zábražná.  

 

“Znevýhodnenie či zvýhodňovanie konkrétneho sektoru ekonomiky považujeme všeobecne za krátkozraké a málo efektívne riešenie. Problém s jednostranným riešením z dielne EÚ vidíme hlavne v nebezpečenstve odvetných krokov zo strany domovských krajín, v ktorých tieto spoločnosti sídlia a prispievajú významne k tvorbe ich HDP a zamestnanosti,” ďalej konštatuje Adela Zábražná a približuje tak oficiálne stanovisko aliancie k návrhu Európskej komisie k tejto téme. “Zmeny by mali byť tvorené aj aplikované na nadnárodnej úrovni, ktorá ako jediná dokáže pokryť komplexnosť problematiky digitálnej prítomnosti. Ako ideálna sa javí spolupráca krajín práve na fóre OECD, ktoré sa tejto téme dlhodobo venuje.”

 

SAPIE pomáha rásť slovenským inovatívnym firmám, a to najmä zdieľaním vedomostí, sledovaním legislatívnych zmien a združovaním top inovátorov na spoločnej platforme. V súčasnosti združuje vyše 60 členov, od začínajúcich start-upov, cez pokročilejšie scale-upy, až po lídrov na slovenskej scéne inovatívnych firiem, vrátane spoločností Google Slovensko, ESET, či Pixel Federation.


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Asociácia slovenských filmových klubov prinesie do kín nového SORRENTINA, TRIERA, FARHADIHO A PAWLIKOWSKEHO
<< predchádzajúci článok
Princ William odviezol manželku Kate a novorodeného syna domov