![]()  | 
        
| Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
| 
              Utorok  4.11.2025 
         | 
        Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky | 
| 
              Meniny má Karol 
         | 
        Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino | 
| 
              | 
        
             | 
        
              | 
        
                 | 
        
             | 
    
| 
			 | 
06. júna 2010
Aktivisti: Koľko štát stálo otvorenie diaľnice?
Občianske združenie Diaľnica a ľudia podalo infožiadosť na ministerstvo dopravy ohľadom pompézneho otvárania diaľničného úseku Sverepec-Vrtižer. Zaujíma ich ...
Zdieľať
 Foto: SITA/ Peter KapustaMinisterstvo však tvrdí, že oslavy otvorenia úseku, ktoré zahrnovali koncert kapely Elán, či raut vo VIP stane pre pozvaných, hradili stavebné firmy, ktoré diaľnicu stavali. Teda Váhostav a Doprastav. Hovorca rezortu Stanislav Jurikovič hovorí, že z eurofondov bola platená len propagácia a medializácia otvorenia úseku, čo je podľa jeho slov bežný trend a Európska únia na tom trvá. Výška prostriedkov záleží podľa neho na veľkosti a dôležitosti stavby a keďže Sverepec-Vrtižer je prvou veľkou dokončenou stavbou z Operačného programu Doprava, na propagáciu bola vyložená adekvátna suma. Tú nespresnil. NDS napríklad do všetkých schránok v meste rozniesla CD nosiče.
Združenie sa sťažuje aj na rozsah odškodnenia. “Národná diaľničná spoločnosť vykúpila a asanovala len tie domy, ktoré sa nachádzali pod kolmým priemetom diaľnice. Ľudia bývajúci len niekoľko metrov od diaľničných pilierov opakovane podávali žiadosti o presídlenie spod diaľnice, alebo aspoň o vyplatenie majetkovej ujmy, pretože ich nehnuteľnosti sa stali prakticky nepredajnými,” uviedol Smatana s tým, že im nebolo vyhovené. “Na úseku D1 Sverepec-Vrtižer bolo 21 asanácii, náhradné bývanie potrebovalo osem rodín a dvaja vlastníci, z ktorých bol jeden vyvlastnený. Ďalší ľudia, ktorí žiadali presťahovanie, boli dvaja. Ich žiadosti boli zamietnuté preto, lebo sa ich nehnuteľnosti nenachádzali v zábere pod diaľnicou, boli mimo územného rozhodnutia,” reagoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík s tým, že zákon jednoznačne hovorí, koho môžu odškodniť. “Rozhodnutie investovať do nákladných osláv, namiesto vykompenzovania majetkovej ujmy občanom, považujem ja aj moji susedia za neetické, rozporuplné, v protiklade s prioritami Európskej komisie. Žiadam kompetentných funkcionárov, aby bezodkladne začali rokovania s poškodenými občanmi o presídlení, vykúpení našich domov, alebo o vyplatení odškodnenia,” povedal k tomu jeden z dotknutých obyvateľov Ján Panák.
SITA
