Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

20. marca 2015

Horalky tento rok oslávia polstoročie od svojho vzniku



Slováci zjedia každú sekundu viac ako dve Horalky od Sedity. V minulom roku sa len na slovenskom trhu skonzumovalo 75 miliónov kusov tejto obľúbenej oblátky ešte z čias ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR
Bratislava 20. marca (TASR) – Slováci zjedia každú sekundu viac ako dve Horalky od Sedity. V minulom roku sa len na slovenskom trhu skonzumovalo 75 miliónov kusov tejto obľúbenej oblátky ešte z čias Československa. Značka tento rok oslávi 50. narodeniny.


V roku 1953 vznikol národný podnik Slovenské pečivárne v Seredi, ku ktorému boli pridružené ďalšie závody zo Slovenska. Úspešne sa rozvíjajúci podnik sa o 10 rokov neskôr začlenil pod pražský závod Průmysl trvanlivého pečiva. Takáto organizácia však nevytvorila optimálne podmienky pre rozvoj výroby, a tak sa v roku 1969 zriadil samostatný podnik Pečivárne Sereď.

Prvé Horalky s arašidovou náplňou sa vyrobili v Seredi už v roku 1965. "Receptúra vznikla s cieľom, aby sa seredské oblátky odlíšili od iných, a preto ich začali po obvode máčať. Tak vznikli obvodovo máčané Horalky – pochúťka, ktorá zároveň zasýti," opísala pre TASR Hedviga Péliová z marketingu súčasného majiteľa značky, spoločnosti I.D.C. Holding. Pôvodne bol obal s typickými kvetmi horca potláčaný len jednou, červenou farbou. Dnes má charakteristické bielo-modro-červené sfarbenie a je na ňom vyobrazený modrý kvet horca a biely kvet plesnivca.

Zloženie, hmotnosť a typické obvodové máčanie Horaliek sa pritom za desaťročia nezmenili, a tak sa zachovala ich tradičná chuť, ktorú každý pozná. "Jediné, čo sa na nich za ten čas postupne upravovalo, je grafika a dizajn obalu, voľba kvalitnejšieho obalového materiálu, ale najmä technológia, umožňujúca pokryť mnohomiliónový dopyt," priblížila Péliová.

V 90. rokoch minulého storočia bol národný podnik Pečivárne Sereď sprivatizovaný a výrobné závody Pečivárne Sereď a Pečivárne Holíč sa stali súčasťou spoločnosti I.D.C. Holding. Výroba z Holíča sa neskôr presunula do Serede, dnes teda firma zastrešuje závody Pečivárne Sereď na výrobu trvanlivého pečiva a Figaro Trnava s produkciou cukroviniek.

Horalky Sedita sa podľa Péliovej postupne etablujú už aj na zahraničných trhoch, o čom svedčí fakt, že každoročne stúpa objem predaných kusov v cudzine. Medzi najväčších fanúšikov slovenských Horaliek patria Česi, Poliaci a Maďari, ale oblátku poznajú už aj v USA, Anglicku, Írsku, Singapure či Austrálii.



Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Podľa amerických úradov Google poškodil spotrebiteľov
<< predchádzajúci článok
Podpora Švajčiarska má prispieť k rozvoju Slovenského raja a okolia