Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova    Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)

31. októbra 2017

J. BAŠKA: Pre kraje je výhodou, ak je predseda aj poslancom parlamentu



Kandidát na predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Jaroslav Baška, 23. októbra 2017 v Bojniciach.



Zdieľať
Kandidát na predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Jaroslav Baška, 23. októbra 2017 v Bojniciach. Foto: TASR - Radovan Stoklasa
 
Trenčín 31. októbra (TASR) – Úradujúci predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Jaroslav Baška si myslí, že pre kraje je výhodou byť zároveň predsedom a poslancom NR SR. Príkladom je podľa neho zákon umožňujúci vyšším územným celkom dostať v prípade verejných stavieb bezplatne pozemky napríklad pod cyklotrasy. Doteraz ich mohli dostávať iba mestá a obce. Ďalšími príkladmi sú novely zákonov o ochrane drevín, kúpeľníctve a ďalšie právne normy, ktoré samosprávam a krajom ušetrili finančné prostriedky. Podnety na novelizácie zákonov vyšli práve z krajov. Jaroslav Baška sa opätovne uchádza o post predsedu TSK s podporou strán Smer-SD, SNS, Most-Híd a Strany zelených.


-Ako hodnotíte štvorročné obdobie vo funkcii predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja?-
Keď sme prebrali TSK, tak bol celý rok v rozpočtovom provizóriu. Boli tam dva veľké úvery. Povedali sme si, že budeme viac dbať na ekonomiku a budeme zodpovední. To sa nám podarilo. Vypovedali sme nevýhodné zmluvy, zmenili zásady hospodárenia, urobila sa smernica o verejnom obstarávaní. Dokázali sme tak ušetriť nemalé finančné prostriedky a zastabilizovať financie kraja. Úvery boli viac ako 50 miliónov eur a už to, že sme ich dali dokopy, ušetrilo niekoľko stotisíc eur na obsluhe úveru. Finančne sme sa správali celé štyri roky zodpovedne, nebrali sme ďalšie úvery zaťažujúce rozpočet.

Napriek splácaniu starých dlhov dokážeme investovať do stredných škôl, zdravotníctva, sociálnych vecí, ale aj do opráv ciest. Sme najúspešnejší kraj v duálnom vzdelávaní, zapojených je doň okolo 600 žiakov a všetkých 20 odborných škôl v kraji, čo nemá žiadny iný kraj, a 79 certifikovaných zamestnávateľov. Do troch nemocníc v zriaďovateľskej pôsobnosti TSK, ktoré sme prebrali vo veľmi zlom stave, sme investovali takmer 20 miliónov eur, čím sa zvyšuje kvalita zdravotnej starostlivosti. Zaviedli sme službu včasnej intervencie na pomoc rodinám s postihnutými deťmi a otvorili sme nové centrum pre ľudí trpiacich autizmom, ktorí skončili povinnú školskú dochádzku.

Kraj každoročne zvyšuje prostriedky do rekonštrukcie ciest II. a III. triedy, tento rok je to päť miliónov eur. Zaviedli sme projektové riadenie, každý veľký projekt riadi projektový manažér. Vďaka tomu sme boli úspešní v mnohých projektoch, pokiaľ ide o čerpanie eurofondov. TSK bol dlhé roky posledným v hodnotení transparentnosti. Za štyri roky sme poskočili z posledného na prvé miesto spomedzi všetkých krajov. Pred štyrmi rokmi sme boli v hodnotení na chvoste s 28 percentami, teraz sme prví s takmer 75 percentami. TSK sa správa zodpovedne.

Boli sme jeden z krajov, ktorý nemal krajskú organizáciu cestovného ruchu (KOCR), preto sme sa rozhodli, že ju založíme. Za dva roky sa podarilo zvýšiť počet turistov, prenocovaní v kraji a zvýšila sa aj kapacita lôžok. KOCR Trenčín región má svoje opodstatnenie. Pomáha reprezentovať kraj a vytvára podmienky, aby v TSK cestovný ruch rástol a aby rástli príjmy.


Zaviedli sme projekt Zelená župa, ktorý nielen pomáha znižovať energetickú náročnosť budov v našom vlastníctve, ale podporujeme elektromobilitu. Kraj má štyri elektromobily, v kraji budujeme sieť nabíjacích staníc v Považskej Bystrici, Prievidzi a Starej Turej. Podprojekt Zelené oči pomáha okrem iných environmentálnych projektov vytvárať napríklad záhrady v základných a materských školách, podporujeme certifikáciu prírodných záhrad.

- Akým spôsobom chcete zastaviť zadlžovanie krajských nemocníc a ako si predstavujete zvyšovanie kvality zdravotnej starostlivosti?-
Keď sme prebrali nemocnice, boli na spadnutie. Prístrojové vybavenie bolo zastarané. V bojnickej nemocnici štát kraju odovzdal pred 14 rokmi rozostavené chirurgické pavilóny s operačnými sálami. My sme si našetrili a tento rok nemocnici odovzdáme tieto chirurgické pavilóny kompletne zrekonštruované. V Bojniciach sme tiež vybudovali nové moderné CT pracovisko. Aj v tom vidím zvyšovanie kvality zdravotnej starostlivosti.

V Považskej Bystrici je nové ORL oddelenie, nové výťahy, bude tam nová geriatria, vybudovali sme nový urgentný príjem. V myjavskej nemocnici vznikli tri nové ambulancie, zrekonštruovalo sa detské oddelenie a RTG oddelenie, kde pribudli nové digitálne RTG prístroje. Celkovo sme do nemocníc investovali za štyri roky takmer 20 miliónov eur. To všetko zvyšuje dostupnosť zdravotnej starostlivosti.

Pokiaľ ide o zadlženosť nemocníc, prebrali sme ich v zlom stave. Nemocnice nemajú ziskové lukratívne činnosti (RZP, laboratóriá, CT), prišli o ne už v minulosti. Jednou z možností, aby sa nezadlžovali, je vrátiť sa k týmto ziskovým činnostiam. Problémom je aj to, že naše nemocnice nemajú rovnaké platby za ukončené hospitalizácie ako porovnateľné nemocnice. Aj preto sme jednej zo súkromných poisťovní ešte v roku 2015 vypovedali zmluvy, aby sme ju donútili zvýšiť platby. Čiastočne sa to podarilo, ale stále nie sú na takej úrovni, aby dokázali zaplatiť zvyšovanie platov a výkonov. Pokiaľ sa nezvýšia platby od zdravotných poisťovní, tieto nemocnice sa budú vždy zadlžovať. Sme pripravení rokovať s ministerstvom zdravotníctva o vládou schválenom oddlžovaní nemocníc a zrovnoprávnení platieb. Ak sa to podarí, tieto nemocnice môžu byť v budúcnosti minimálne na nule.


-Trenčiansky samosprávny kraj je priekopníkom v duálnom vzdelávaní. Ako chcete zvýšiť počet študentov a firiem zapojených do duálneho vzdelávania?-
Memorandum o spolupráci v oblasti duálneho vzdelávania máme podpísané s viac ako 300 zamestnávateľmi a profesijnými organizáciami a podporujeme aj záujem o stredné odborné školy už v základných školách formou projektu Hrdina remesla. Základným školám poskytujeme výpočtovú techniku a učebné pomôcky technického charakteru. Trenčiansky kraj, hlavne Považie je zadefinované najmä strojárenstvom, elektrotechnikou, gumárenským a sklárskym priemyslom. A tomu musíme prispôsobiť aj profiláciu našich stredných odborných škôl.

Prostredníctvom financií z Integrovaného regionálneho operačného programu chceme postupne skvalitniť praktické vyučovanie na takmer 20 stredných školách vybavením odborných učební a modernizáciou odborného vzdelávania za takmer 18,5 milióna eur. Zmeniť by sa mala aj legislatíva v tom, že sa nebudú krátiť normatívy tým odborným školám, ktoré sú zapojené do duálneho vzdelávania. Pre štát to nie sú veľké peniaze, pre školy je to však demotivujúce. Pripravuje sa zmena legislatívy, ktorá ponechá školám normatívy. Možno treba aj znížiť byrokraciu v duálnom vzdelávaní, najmä pre zamestnávateľov.

-V TSK je dnes asi najväčším dopravným problémom absencia rýchlostnej cesty spájajúcej Považie s hornou Nitrou... -
O spojení hornej Nitry s Považím sa hovorí už 20 rokov, nič poriadne sa za tých 20 rokov neurobilo. Rýchlostná cesta nie je v kompetencii TSK, ale za môjho pôsobenia vo funkcii sa prvýkrát podarilo otvoriť viac ako desaťkilometrový obchvat Bánoviec nad Bebravou. Nie je pravda, že sa nepokračuje v príprave ďalších úsekov. Najviac rozpracované sú úseky od diaľnice D1 od Chocholnej po Ruskovce. Verím, že sa podarí pripraviť aj ďalšie úseky od Pravotíc do Novák a Prievidze. Posledný úsek, kde ešte nie je rozhodnuté o trasovaní, je v okolí Handlovej, kde sa majú stretnúť tri rýchlostné cesty. Problémom sú financie, pretože štát a Národná diaľničná spoločnosť nemajú financie na výstavbu všetkých úsekov, a preto sme otvorili aj debatu o uvoľnení dlhovej brzdy.

Pokiaľ ide o cesty II. a III. triedy, boli sme úspešní v eurofondoch, získali sme viac ako 17 miliónov eur na rekonštrukciu štyroch úsekov ciest druhej triedy. S dopravnou infraštruktúrou, ale aj turizmom súvisí veľký projekt takmer 100-kilometrovej Vážskej cyklotrasy spájajúcej Žilinský kraj s Trnavským naprieč celým Trenčianskym krajom. Prvé dva úseky sa začnú budovať už v tomto roku.


-Priemerný vek obyvateľov TSK je najvyšší na Slovensku a najvyšší je aj index starnutia. So starnutím obyvateľov úzko súvisí aj sociálna starostlivosť. Bude mať v budúcnosti TSK dostatok kapacít na to, aby sa postaral o túto časť populácie?-
Starostlivosť o prestarnutých osamelých ľudí v domovoch dôchodcov je v kompetencii mestských a obecných samospráv. Najväčším problémom je to v okrese Bánovce nad Bebravou, kde je najmenej domovov dôchodcov. Povzbudzujeme preto mestá a väčšie obce, aby založili domovy dôchodcov, financovanie je napojené priamo na štátny rozpočet. Kompetenciou samosprávneho kraja je starostlivosť o tie najťažšie prípady, teda o ľudí s mentálnym a zdravotným postihnutím. Takýchto zariadení máme 24 a za štyri roky sa nám podarilo znížiť počet čakateľov na umiestnenie v takýchto zariadeniach.

Kapacitne je to v poriadku, skôr sa chceme zamerať na služby, ktoré tu neboli. Ako som už spomínal – autistické centrum v Trenčíne, ktoré je jediným v kraji pre deti po povinnej školskej dochádzke, a služba včasnej intervencie v Prievidzi. Veľa si sľubujeme aj od pripravovaného legislatívneho zvýšenia príspevku na opatrovanie člena rodiny, ktorý má narásť až na úroveň minimálnej mzdy. To by bolo prínosom pre opatrovaného, opatrovníka, ale aj pre štát a samosprávy.

-TSK hraničí s dvomi moravskými krajmi, čo vytvára predpoklad pre významnú cezhraničnú spoluprácu.-
KOCR Trenčín región spolupracuje s organizáciou cestovného ruchu v Zlínskom kraji, s ktorou má spoločný projekt Páterní stezka Cyrila a Metoda, s mestom Brumov-Bylnice máme spoločný projekt Na bicykli po stopách histórie, je to prepojenie Trenčianskeho hradu a hradu Brumov cyklotrasou. Ďalším cezhraničným projektom je sprístupnenie južného opevnenia Trenčianskeho hradu. My sprístupníme ďalšiu časť Trenčianskeho hradu, mesto Trenčín sa postará o lesopark Brezina. Je to cezhraničný projekt s mestom Bučovice v Juhomoravskom kraji. Rozpracovaný je projekt s mestom Vsetín a Považskou knižnicou v Považskej Bystrici, ktorá by sa mala rekonštruovať. Veľmi dobré vzťahy máme s oboma moravskými krajmi, stretávame sa a vymieňame si skúsenosti napríklad o integrovanom systéme dopravy, ktorý majú v Juhomoravskom kraji veľmi dobre prepracovaný.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kurdi odmietli, že Iračania obsadili hraničný priechod s Tureckom
<< predchádzajúci článok
SME RODINA: Vláda sľúbila Jaguaru dovoz lacnej pracovnej sily