Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

16. júna 2011

Marianka diaľnicu D4 nechce, iba ak pod zemou



Diaľnicu D4, ktorá má ísť v tesnej blízkosti obce Marianka, obyvatelia nechcú. Jediný variant, s ktorým sa vedia stotožniť, je zabudovanie úseku diaľnice ...



Zdieľať
dialnica Ilustračné foto SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 16. júna (WEBNOVINY) – Diaľnicu D4, ktorá má ísť v tesnej blízkosti obce Marianka, obyvatelia nechcú. Jediný variant, s ktorým sa vedia stotožniť, je zabudovanie úseku diaľnice do tunela pozdĺž celého katastra Marianky.


Diaľnica D4, tzv. nultý obchvat, je rozdelená do štyroch úsekov, v prípade okolia Marianky ide o II. úsek.

Na verejné prerokovanie diaľničného tunela D4 v rámci vyjadrenia obce k procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA pozvalo obyvateľov a Národnú diaľničnú spoločnosť občianske združenie Malé Karpaty. Obyvateľov vedenie diaľnice len niekoľko sto metrov od ich rodinných domov pobúrilo.


Dve riešenia

Problém výstavby diaľnice v katastri obce Marianka je podľa starostu Radovana Juriku veľmi citlivá záležitosť, pretože diaľnica má viesť okrajom obce, kde sa intenzívne stavajú bytové a rodinné domy. Možnosť opakovane zvolať stretnutie so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti využila obec na to, aby sa podrobne vysvetlili všetky otázky budovania diaľnice na území Marianky občanom, ktorí nie sú dostatočne informovaní.

V jednej z variant trasovania úseku diaľnice D4 sa počíta s povrchovým až nadpovrchovým riešením s použitím protihlukových stien. Diaľnica by pritom mala byť vzdialená od niektorých domov 130 až 300 metrov. Protihlukové steny podľa obyvateľov nie sú dostatočným riešením. „To, čo sme namietali aj v našich vyjadreniach obce, bolo jasné zadefinovanie a podrobná hluková štúdia. Tá štúdia, ktorá bola k dnešnému dňu v rámci prípravy riešená, vykazuje viaceré nedostatky, na ktoré sme upozorňovali v našom stanovisku,“ uviedol Jurika. Hlukovú štúdiu robili podľa pracovníkov NDS dvaja nezávislí odborníci, obyvatelia ju však spochybňujú. Výsledky štúdie dopadli podľa starostu pre súčasné navrhované riešenie vcelku pozitívne, ale podľa obce neboli brané detailne všetky aspekty šírenia hluku.

„Prostredie, v ktorom sa nachádzame, je na okraji Karpát, čiže vytvára určitú kotlinu, kde ten zvuk má špecifické spôsoby šírenia. Samotné hlukové steny v takomto prostredí nie sú dostatočné pre všetkých obyvateľov,“ uviedol Jurika.


Príroda vs. diaľnica

Obec sa podľa starostu v zásade diaľnici nebráni. Diaľnica môže podľa neho skvalitniť život obyvateľov obce, ale nesmie to byť na úkor iných aspektov bývania. „Sú tu riešenia veľmi účinné – zabudovanie úseku diaľnice do tunela pozdĺž celého katastra Marianky. Tým by bol vyriešený problém pre Marianku. Ideálne by bolo zabudovanie tunela, alebo jeho posunutie čo najďalej od bydlísk,“ uviedol Jurika.

Obyvatelia sa obávajú, že povrchový variant naruší prírodný ráz krajiny, vzťahy obyvateľov s obyvateľmi okolitých obcí a tiež migráciu zvierat. Podľa nich Marianka disponuje jedinečným prostredím, ide o pútnické miesto uprostred prírody. „Veríme že našim požiadavkám bude vyhovené, pretože sa to dotýka obyvateľov, ktorí prišli bývať do Marianky, lebo hľadali pokoj od mesta a hrozí im, že namiesto pokoja a ticha budú mať permanentný hluk z diaľnice,“ uviedol Jurika. Ilustračné foto SITA/Rastislav Ovšonka

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík obyvateľom odporučil, aby zadefinovali svoje názory a pripomienky, ktoré sa tak stanú súčasťou zápisnice procesu na posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

Priznal, že občania z iných oblastí reagujú na výstavbu diaľnice rovnako negatívne. Podľa neho je to chyba investora aj kompetentných, ktorí s občanmi nekomunikujú.

V miestach, kde mala byť stavebná uzávera v obci si tak ľudia postavili domy. Má však skúsenosti s tým, že sa obyvateľom podarilo presadiť si svoje požiadavky a presvedčiť štát o zmene trasovania diaľnice vo viacerých prípadoch.

Výstavba tunela pod Malými Karpatmi v rámci diaľnice D4 by sa mala uskutočniť v rokoch 2013 až 2019. Momentálne prebieha proces EIA, do ktorého budú zapracované pripomienky obce aj občanov. Následne sa projekt posunie Ministerstvu životného prostredia SR, ktoré vydá záverečné stanovisko. Až potom sa začne s obstarávaním územných rozhodnutí a stavebných povolení. S tým bude súvisieť aj vysporiadanie pozemkov pod budúcou diaľnicou. Starosta prisľúbil, že komunikácia z verejného zhromaždenia bude zverejnená na oficiálnej internetovej stránke obce tak, ako každá ďalšia komunikácia obce s NDS v rámci procesu výstavby diaľnice.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Postrelenú kongresmanku po polroku prepustili z nemocnice
<< predchádzajúci článok
Rezort pôdohospodárstva chystá nové dotácie pre farmárov