Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

15. mája 2012

Ministerstvo dopravy chce vyčerpať všetky eurofondy



Ministerstvo dopravy predpokladá, že do konca oprávneného obdobia čerpania eurofondov sa podarí využiť všetky peniaze v Operačnom programe Doprava (OPD), aj napriek problémom, ktoré sú spojené s ...



Zdieľať
jan pociatek BRATISLAVA 15. mája (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy predpokladá, že do konca oprávneného obdobia čerpania eurofondov sa podarí využiť všetky peniaze v Operačnom programe Doprava (OPD), aj napriek problémom, ktoré sú spojené s implementáciou veľkých dopravných projektov.


Podobne je to podľa rezortu aj v ďalších členských štátoch Európskej únie, napríklad v susednej Českej republike. Ministerstvo v súčasnosti prehodnocuje výhľady na kontrahovanie a čerpanie financií do konca tohto roka.

Operačný program Doprava vyčerpal na projekty v tomto programovacom období zo zdrojov Európskej únie (EÚ) ku koncu apríla 884,48 mil. eur, čo z celkovej alokácie predstavuje 27,58 %. Domáce spolufinancovanie projektov zo štátneho rozpočtu dosiahlo 192,06 mil. eur pri úrovni čerpania 30,07 %.

Celkový záväzok programu Doprava na roky 2007 až 2013 je vo výške 3,846 mld. eur, z toho európske peniaze tvoria 3,207 mld. eur a prostriedky štátneho rozpočtu SR 638,82 mil. eur. Podľa aktualizácie čerpanie v tomto programe k 1. máju dosiahlo 28,83 %.


Doprava zaostáva

Za celkovým využívaním pomoci EÚ koncom apríla na úrovni 29,56 % program Doprava zaostáva a medzi jedenástimi operačnými programami mu patrí siedme miesto.

"Implementácia projektov v Operačnom programe Doprava je beh na dlhé trate a vyžaduje si dlhodobú prípravu. V OPD sa implementujú najmä veľké projekty nad 50 mil. eur, ktoré si vyžadujú komplikované schvaľovanie zo strany Európskej komisie, ktoré môže trvať až rok a viac. Stav čerpania odráža tento fakt," zdôvodnil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa nižšiu mieru čerpania v uvedenom programe.

Viaceré veľké projekty, ktoré sa už začali stavať, sa podľa ministerstva ešte nepremietli do údajov o čerpaní. Sú to napríklad úseky diaľnice D1 Fričovce - Svinia a Dubná Skala - Turany, ako aj viaceré stavby ciest I. triedy.

Ide o administratívne procesy, pričom prijímatelia pomoci ešte nepredložili na riadiaci orgán programu žiadosť o pomoc, alebo ako v prípade diaľnice Dubná Skala - Turany, nebol projekt ešte zakontrahovaný s Národnou diaľničnou spoločnosťou.

"Veľké projekty pritom tvoria nosnú časť OPD (až 75 % na celkovej alokácii). Na rozdiel od iných operačných programov, napríklad Zdravotníctvo, ktoré implementuje najmä malé projekty. Každý veľký projekt v OPD si vyžaduje aj súhlasné stanovisko (takzvané Action Complition Note) od expertov z Jaspers, čo tiež predlžuje celý proces predkladania a schvaľovania projektov," pokračoval Kóňa.


Zdroje EÚ až 292,6 milióna eur

Napríklad, v prioritnej osi 3, ktorá je zameraná na výstavbu terminálov intermodálnej prepravy, sa projekty pripravujú a čerpanie je plánované na roky 2012 až 2015.

"Treba ale povedať, že niektoré projekty, napríklad v prioritnej osi 4 (integrované dopravné systémy v Bratislave a Košiciach), sa komplikujú a dlhodobo meškajú. Podobné problémy máme aj pri projektoch výstavby rýchlostných ciest v prioritnej osi 5," dodal Kóňa.

V OPD bolo zo zdrojov Kohézneho fondu EÚ koncom apríla vyčerpaných 643,7 mil. eur a financovanie zo štátneho rozpočtu dosiahlo 113,59 mil. eur, čo je v oboch prípadoch 27,63 % z alokovaných peňazí. Z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) bolo využitých 240,78 mil. eur a z rozpočtu SR 78,47 mil. eur pri úrovni čerpania 27,44 %, respektíve 34,46 %.

Na modernizáciu železničnej infraštruktúry išlo spolu 411,91 mil. eur, z toho z eurofondov 350,12 mil. eur, čo znamená čerpanie na úrovni 44,73 %. Na výstavbu diaľnic smerovalo 344,23 mil. eur, z čoho zdroje EÚ tvorili 292,6 mil. eur a miera čerpania dosiahla 30,09 %.


Výstavba ciest

Výstavba rýchlostných ciest a ciest I. triedy pohltila 207,06 mil. eur, z toho zo zdrojov EÚ 176 mil. eur a úroveň čerpania dosiahla 23,76 %. Na rozvoj železničnej verejnej osobnej dopravy v podobe nákupu nových vlakov išlo 87,38 mil. eur, keď peniaze EÚ predstavovali 43,69 mil. eur a čerpanie 49,36 %.

Na technickú pomoc bolo využitých 24,81 mil. eur, z toho na eurofondy pripadalo 21,09 mil. eur a čerpanie dosiahlo 43,84 %. Do infraštruktúry intermodálnej prepravy zatiaľ išlo 674,9 tis. eur, z toho z EÚ 573,6 tis. eur a čerpanie je na úrovni 0,56 %.

Do infraštruktúry integrovaných dopravných systémov smerovalo 482,5 tis. eur, európske zdroje tvorili 410,2 tis. eur a čerpanie dosahuje 0,09 %.

V súčasnosti je v OPD zakontrahovaných spolu 2,103 mld. eur, čo znamená čerpanie na úrovni 54,68 % z celkovej alokovanej sumy.

"Ďalších 13 percent predstavujú projekty, ktoré sú momentálne predložené na Riadiaci orgán OPD, a prebieha ich odborné hodnotenie. Schválené projekty v procese kontrahovania predstavujú 2 %," informoval rezort dopravy.


Železničná doprava

Na projekty financované z Kohézneho fondu je zazmluvnených, vrátane domáceho spolufinancovania, 1,419 mld. eur, čo je 51,79 % z alokácie. Z ERDF a štátneho rozpočtu je zakontrahovaných spolu 683,43 mil. eur pri podiele 61,84 %.

Modernizácia železničnej infraštruktúry má zazmluvnených 747,02 mil. eur, čo je 81,12 % pridelených peňazí, výstavba diaľnic 648,53 mil. eur alebo 56,69 % a výstavba rýchlostných ciest a ciest I. triedy 452,33 mi. eur, respektíve 51,9 %.

Rozvoj železničnej verejnej osobnej dopravy má zakontrahovaných 177,02 mil. eur, čo je podiel 100 % a technická pomoc 54,09 mil. eur alebo 95,57 %. Na rozvoj infraštruktúry intermodálnej prepravy je zazmluvnených 18,75 mil. eur pri podiele 15,53 % a na infraštruktúru integrovaných dopravných systémov 5,17 mil. eur alebo 0,93 % peňazí.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Novým policajným prezidentom je Tibor Gašpar
<< predchádzajúci článok
Sľuby vlády by nesplnil ani Chuck Norris, tvrdí R. Procházka