15. októbra 2008

NASA sa pokúsi opraviť Hubblov vesmírny teleskop

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) sa pokúsi opraviť Hubblov vesmírny teleskop, ktorý sa pokazil 27. septembra. Porucha zasiahla stranu A zariadenia Science Data Formatter, ktoré ...

BRATISLAVA 15. októbra (WEBNOVINY) - Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) sa pokúsi opraviť Hubblov vesmírny teleskop, ktorý sa pokazil 27. septembra. Porucha zasiahla stranu A zariadenia Science Data Formatter, ktoré slúži na prenos údajov do pracoviska na Zemi. Riaditeľ oddelenia astrofyziky NASA Jon Morse informoval, že pracovníci po prvý krát za 18 rokov fungovania teleskopu prepnú prístroj na stranu B. "Proces spustíme v stredu ráno. Predpokladáme, že potrvá niekoľko dní, kým sa vráti k svojej vedeckej práci," povedal Morse. Pre poruchu museli odložiť až do februára 2009 štart raketoplánu Atlantis, ktorého posádka mala vyniesť náhradné diely a vykonať údržbu. Hubblov vesmírny teleskop odštartoval v roku 1990, nachádza sa 575 kilometrov nad Zemou. Vedci mohli vďaka tomu lepšie vypočítať vek vesmíru a vypátrať jeho pôvod, pozorovať obrovské supernovy, identifikovať a študovať objekty v našom solárnom systéme a mimo neho. "Hubble" má zotrvať na obežnej dráhe do roku 2013, nahradí ho vesmírny teleskop Jamesa Webba. SITA/AFP

Džezový kontrabasista Dave Holland zavíta na Slovensko
Skupina Take That si kvôli Spears názov albumu nezmení