Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

13. marca 2014

O. Matej sa obrátil na prokuratúru, nepáči sa mu obchod v dcére Carga



Predaj 66-% podielu v novovytvorenej dcérskej spoločnosti nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) sa mal riadiť zákonom o veľkej ...



Zdieľať
Ondrej Matej Foto: TASR/Milan Kapusta
Bratislava 13. marca (TASR) – Predaj 66-% podielu v novovytvorenej dcérskej spoločnosti nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) sa mal riadiť zákonom o veľkej privatizácii. Myslí si to šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý v minulosti radil bývalej premiérke Ivete Radičovej. Nepáči sa mu, že sa táto veľká transakcia uskutočňuje len na základe uznesenia vlády z júla minulého roka. Dnes sa preto v tejto veci obrátil na Generálnu prokuratúru (GP) SR.


"Lebo Generálna prokuratúra je povinná dodržiavať verejný záujem a zabrániť škodám, ktoré by nám vznikli," odôvodnil dnes krátko po podaní Matej. Po zistení všetkých súvislostí a informácií a po porade s právnikmi Matej podľa vlastných slov dospel k záveru, že v tomto prípade ide o skrytú privatizáciu. "Tým pádom sa tu predáva časť štátneho majetku v rozpore so zákonom o veľkej privatizácii z roku 1992," opísal.

Tvrdí, že sa o tom snažil informovať ministerstvo dopravy, vyzval aj vládu, aby svoje uznesenie zrušila a celý proces zastavila. "Do dnešného dňa sa tak nestalo, takže mi neostáva nič iné ako občanovi Slovenskej republiky, len podanie na GP," zdôraznil Matej.

V prípade, že by sa štát v tejto transakcii riadil podľa zákona o veľkej privatizácii, verejnosti by boli dnes známe všetky parametre ako je napríklad kúpna cena za podiel v dcérskej firme, ktorý sa ide predávať. Súčasne by sa dňom rozhodnutia vlády o privatizácii zastavili podľa Mateja všetky procesy v spoločnosti, ako je prenájom vozňov a podobne.

"Robím to aj preto, lebo ak sa tento proces nezastaví, vzniká nám tu nepríjemný precedens," upozornil Matej. Akákoľvek štátna organizácia či verejná správa by mohla podľa neho predkladať na vládu materiály za účelom konsolidácie či reštrukturalizácie, a tak by sa mohol predávať štátny majetok.

Rezort dopravy však oponuje s tým, že podiel v dcérskej firme ZSSK Cargo sa nemohol predávať podľa zákona o veľkej privatizácii, lebo ten to neupravuje. "Zákon o veľkej privatizácii upravuje iba podmienky prevodu majetku štátu, majetkových účastí štátu a majetkových účastí rôznych štátnych organizácií na slovenské či zahraničné fyzické alebo právnické osoby, nevzťahuje sa na prevod majetkových účastí akciových spoločností," zdôraznil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

ZSSK Cargo je totiž akciová spoločnosť so 100-% majetkovou účasťou štátu. "Preto sa postupuje podľa vládou schválenej schémy, ktorá je plne v súlade so stanovami ZSSK Cargo a Obchodným zákonníkom, ktorými sa ZSSK Cargo riadi ako akciová spoločnosť," doplnil Kóňa. Firma sa podľa jeho slov nachádza v súčasnosti v nepriaznivej ekonomickej a finančnej situácii a bolo nevyhnutné prijať opatrenia zabezpečujúce konsolidáciu spoločnosti smerujúcu k jej oddlženiu a získaniu finančných prostriedkov pre zabezpečenie obnovy vozového parku. V rámci týchto opatrení sa navrhlo založenie dcérskych spoločností s následným vstupom partnera do nich.




Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Ukrajinský veliteľ na Kryme žiada Kyjev o presné pokyny
<< predchádzajúci článok
R. Kaliňák: Postup v prípade neonacistov z Nitry mohol byť rýchlejší