Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

06. júna 2009

Pre spotrebiteľov je pri nákupoch dôležitý ekologický aspekt výrobku



Spoločnosť Deloitte a Asociácia výrobcov potravín (Grocery Manufacturers Association (GMA) uverejnili štúdiu, z ktorej vyplýva, že až 54 % spotrebiteľov pri rozhodovaní o nákupe aktívne uvažuje o princípe tzv. ekologickej udržateľnosti.



Zdieľať
Napriek tomu, že sú spotrebitelia ekologicky uvedomelí, v skutočnosti nakúpia ekologické produkty len pri 22 % svojich nákupov. V rámci štúdie, ktorá je základom rozsiahlejšej správy vydanej asociáciou GMA a spoločnosťou Deloitte, sa uskutočnilo viac ako 6 400 rozhovorov so spotrebiteľmi.
 
Až 95 % opýtaných spotrebiteľov je náchylných k nákupu ekologických výrobkov, 67 % ekologické výrobky vyhľadáva, 47 % ich skutočne nachádza a len 22 % opýtaných pri nákupoch naozaj ekologické produkty kúpi, čo zdôrazňuje potrebu kvalitnejších spotrebiteľských marketingových programov. V niektorých prípadoch sa spotrebitelia rozhodnú nekúpiť si ekologický výrobok, lebo majú pochybnosti  napríklad o jeho výkone alebo o jeho skutočných ekologických vlastnostiach. Najväčšími prekážkami sú však nedostatočná komunikácia a vzdelávanie spotrebiteľov o daných výrobkoch. Zo štúdie tiež vyplynulo, že výrazná menšina verných a proaktívnych „ekologicky uvedomelých“ spotrebiteľov je ochotná priplatiť si za ekologický výrobok. Väčšia časť skupiny spotrebiteľov, ktorí majú tendenciu kupovať ekologické výrobky, vyžadujú rovnováhu medzi cenou a tzv. ekologickou udržateľnosťou výrobku, pretože táto vlastnosť nie je rozhodujúcim faktorom pri ich nakupovaní.
 
„Zistili sme, že pre väčšinu spotrebiteľov je pri rozhodovaní sa medzi dvoma výrobkami dôležité, či daný výrobok prispieva k princípu ekologickej udržateľnosti alebo nie a na základe toho preferujú jeho kúpu,“ uviedol Brian Lynch, obchodný a marketingový riaditeľ GMA. „Nestačí však len vyložiť ekologické produkty na pulty. Našou úlohou je viac vzdelávať spotrebiteľov a zlepšiť komunikáciu v rámci predajného miesta, aby sa zvýšil predaj,“ dodal Lynch.
 
„Vlastnosti ekologicky udržateľného výrobku majú schopnosť odlíšiť daný výrobok od iných značiek. Aby sa však podchytila potenciálna trhová hodnota ekologicky uvedomelých spotrebiteľov, musia predajcovia a výrobcovia zlepšiť propagáciu a komunikáciu princípu trvalej udržateľnosti životného prostredia, ku ktorej spotrebitelia kúpou takýchto výrobkov prispejú. Spotrebiteľovi tak preukážu hodnotu ekologických výrobkov,“ poznamenal Scott Bearse, riaditeľ a vedúci skupiny udržateľnosti podnikania spoločnosti Deloitte LLP (Enterprise Sustainability group). „Konzistentná osveta v obchodoch, na internetových stránkach a iných kontaktných miestach je dôležitá, ak chceme, aby si spotrebitelia, ktorí sa zaujímajú o ekologické výrobky, ekologický výrobok skutočne kúpili.“
 
„Štúdia spája dve najvyššie priority spotrebiteľského priemyslu: uspokojovanie potrieb spotrebiteľov a znižovanie zaťaženia životného prostredia,“ uviedol Elliott Penner, riaditeľ pre potravinárske výrobky spoločnosti Reckitt Benckiser a líder pracovnej skupiny pre udržateľnosť asociácie GMA. „Pochopiť očakávania a správanie zákazníkov je kľúčové pre rozvoj globálnej stratégie tohto odvetvia vo veci trvalej udržateľnosti životného prostredia,“ dodal.
 
Uvedomenie Slovákov o ekologických výrobkov rastie, avšak je nižšie ako v zahraničí
„V zásade môžem konštatovať, že podobný trend je badať i na Slovensku s tým rozdielom, že celkový podiel ekologicky uvedomelých občanov je výrazne nižší, ako udáva štúdia. Odhliadnuc od súčasnej krízy, ktorá zásadným spôsobom zmenila správanie spotrebiteľa, resp. väčšej časti (nákupy v zahraničí, honba za akciovými cenami, a pod.), uvedomenie spotrebiteľa rastie a môžeme potvrdiť, že aj v slovenských podmienkach sú uvedomelejšími starší, vzdelanejší občania a občania vyššej príjmovej skupiny,“ uviedol Pavol Konštiak, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR. „Osvetu je však potrebné šíriť komplexne, systematicky a na všetkých úrovniach, obchod samotný túto problematiku nevyrieši. Obchod samotný je na to slabý. Potrebná je i ingerencia štátu, výrobcov, distribútorov a výrazné zlepšenie spoločenského povedomia. Obchod, rozpoznávajúc potreby svojho zákazníka, je pripravený podporovať vzdelávacie aktivity, osvetové činnosti, transfer najnovších informácií a poznatkov, ktoré by napomohli k celkovému zlepšeniu ekologického povedomia a ekologickej udržateľnosti,“ dodal Pavol Konštiak.
 
Ďalšie kľúčové poznatky zo štúdie:
 
·         Z demografického hľadiska možno povedať, že ekologicky uvedomelí zákazníci sú zastúpení prakticky v každej príjmovej skupine, vekovej kategórii, úrovni vzdelania a sociálnej vrstve. V priemere sú však ekologicky uvedomelí zákazníci väčšinou starší, majú vyšší príjem, sú vzdelanejší.
·         Ekologicky uvedomelí zákazníci reprezentujú segment vysokej hodnoty, pretože nakupujú viac výrobkov pri každej návšteve a pravidelnejšie chodia nakupovať.
·         Ekologicky uvedomelí zákazníci sú menej citliví na cenu ako priemerní spotrebitelia a vo všeobecnosti sa nenechajú ľahko ovplyvniť výhodnými ponukami.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Skončili sa voľby do EP, boli bez problémov a s nízkou účasťou
<< predchádzajúci článok
Nezamestnanosť pokračuje v býčom trende, ropa koriguje svoj rast