10. apríla 2014

Recenzia: Útek od Orfea v SND, dokumentuje jeden život ...

Vkusný pohľad na poéziu Vojtecha Mihálika

Útek od Orfea v SND

Vidí sa mi, že básnik, publicista, okrem iného všestranný umelec Daniel Hevier, sa vo svojom cykle Tvoríme, ktorého jednotlivé projekty sú uvádzané v Modrom salóne SND, našiel. Svedčí o tom aj nový pohľad na poéziu Vojtecha Mihálika Útek od Orfea. Decentne spracovaný dokument doby, pravda medzi riadkami cenzurovaná minulosťou a výpovede tých, ktorí ju neraz žili...
Štýlovo vystavaný dej, jednotlivé príbehy, vzájomné vzťahy a v neposlednom rade hľadanie seba samého...Možno aj, a to v hlavnej úlohe, samotného Mihálika. Dielo neospravedlňuje komunizmus, akéhosi ducha núteného kolektivizmu, podáva skôr individualistické výpovede jednotlivých aktérov. Na jednej strane budovateľská poézia, a na strane druhej, tápajúca duša umelca. Veľmi krehký pohľad na lásku a ľudský postoj k životu, no najmä život v sebe samom...Zaujímavý, až akýsi „úradnícky“ je úvod, kde si človek uvedomuje, ako to celé je...Pravda napísaná a prebalená do receptov na koláče...Navodzuje to sprvu síce atmosféru akejsi štatistiky, no nie je toho priveľa. Daniel Hevier sa totiž usiloval skôr o vnútorný pohľad na Mihálika v koncepcii udalostí...Žije, dýcha, tvorí, síce „buduje vlasť“, ale prežíva, trpí a miluje. Talentovaný mladý herec, ešte poslucháč VŠMU  Adam Jančina sa natoľko v poézii udomácnil, že medzi bardmi tejto Múzy dokáže strhnúť pozornosť aj na svoju stranu. Jeho prirodzený prejav, cez ktorý dokáže pretlmočiť pocity ducha a tela veľmi dôstojne sprevádza diváka životom „ Orfea“ hľadajúceho Euridiku. Ženy vidia v ňom naplnenie túžob, muži svoju pravdu.
Myslím, že zaujímavú a veľmi vkusnú a priliehavú polohu našiel režisér a autor konceptu Hevier aj pre herca, recitátora a v neposlednej miere práve pedagóga Štefana Bučka, ktorý v Modrom salóne má už svoje neodmysliteľné miesto.
Ľubomír Paulovič ako pôžitkár žijúci život naplno a Peter Trník, predstavujúci tentoraz nie Kurta Cobaina s fľaškou v kožených nohaviciach, ale zatrpknutého mladého muža oponujúceho dobe...  Ani Jozef Dolinský, tanečník, riaditeľ a majster Baletu nie je prekvapením pre diváka predstavenia Útek od Orfea, keďže ho Hevier obsadil už viackrát, no v poézii sa tiež našiel.

Herečky Eva Mária Chalupová, Soňa Valentová – Hasprová, Anna Maľová, ako aj Ivan Vojtek a samotný Daniel Hevier dokázali napriek prežitému podať obraz o čase tak, aby nepadlo slovko obžaloby, pozrieť sa na seba cez umenie, svoje vnímanie lásky, slov a vzájomných vzťahov i priateľstva. Napriek tomu, že nechýbalo „hlásenie vrchnosti“, prešli toľkými kamenistými cestami dôstojne, so stoickým pokojom prinášajúcim tak ospravedlnenie talentovaného umelca, ako aj vlastný postoj k dobe.

Jana Jurkovičová