24hod.sk    Ekonomika    Zdravie

06. októbra 2014

Slovenskí vedci skúmajú biologické riziká jedla, ktoré zjeme

Prenášaním infekčných chorôb zvierat na ľudí prostredníctvom potravín sa zaoberajú slovenskí odborníci na Univerzite veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach. Skúmanie ...

ovce BRATISLAVA 6. októbra (WEBNOVINY) - Prenášaním infekčných chorôb zvierat na ľudí prostredníctvom potravín sa zaoberajú slovenskí odborníci na Univerzite veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach.

Skúmanie biologických rizík v potravinách prebieha priamo na univerzite v zriadenom excelentnom pracovisku. Centrum pre nákazy zvierat a zoonózy vybudovala univerzita v spolupráci s Parazitologickým ústavom Slovenskej akadémie vied za viac ako 1,2 milióna eur z eurofondov.

Jediné laboratórium na Slovensku

Svoju vedecko-výskumnú činnosť zamerali na biologické riziká potravín, ktoré so sebou prinášajú mikroorganizmy. Cieľom je zabezpečiť potravinovú kvalitu a bezpečnosť. "Úlohou projektu je schopnosť izolovať choroboplodné zárodky a určiť, aké toxické látky produkujú do svojho prostredia," spresnil rektor univerzity Emil Pilipčinec.

V rámci projektu univerzita vybudovala aj jediné laboratórium na Slovensku, v ktorom prebieha experimentálny výskum na zvieracích modeloch za veľmi prísnych legislatívnych podmienok v takzvanom bezmikróbnom prostredí, informuje hovorkyňa ministerstva školstva pre jeho priamo riadené organizácie Martina Slušná.

Vedci objavujú nové očkovacie látky

Dodáva, že vedci v ňom skúmajú vzťah medzi potenciálnym zárodkom - patogénom a hostiteľom a objavujú nové očkovacie látky, ktoré chránia nielen zvieratá, ale predovšetkým ľudské zdravie.

Na univerzite v rámci operačného programu Výskum a vývoj z Európskeho fondu regionálneho rozvoja pracujú na šiestich projektoch v sume viac ako 20,5 milióna eur. Univerzita si vďaka peniazom z eurofondov zlepšila podmienky a vybavenie pre vzdelávanie, zrekonštruovali a dobudovali budovy školy či zriadili laboratóriá.

Názor odborníka na dennú hygienu nosa