Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

08. februára 2006

Slovom roka 2005 je vtáčia chrípka



Slovom roka 2005 sa stala vtáčia chrípka - vyplýva to z prieskumu spoločnosti TNS SK, ktorý realizovala metódou face-to-face na vzorke 1066 respondentov starších ako 15 rokov v januári tohto ...



Zdieľať

BRATISLAVA 8. februára (WN/SITA) - Slovom roka 2005 sa stala vtáčia chrípka - vyplýva to z prieskumu spoločnosti TNS SK, ktorý realizovala metódou face-to-face na vzorke 1066 respondentov starších ako 15 rokov v januári tohto roka. Výsledky hovoria o tom, že za najtypickejšie slovo, alebo slovné spojenie minulého roka považuje vtáčiu chrípku každý tretí opýtaný. Hneď za ním sa umiestnilo úmrtie pápeža Jána Pavla II., ktoré v prieskume uviedlo 28,7 percent respondentov. Mnohé výrazy sa viažu hlavne na často medializované udalosti. Svedčí o tom aj spojenie reality šou, ktoré bolo pre rok 2005 najcharakteristickejšie pre 27,9 percent opýtaných. Štvrté miesto obsadili ceny benzínu, piate zdražovanie energií. Frekventovanými výrazmi sa stali pre mnohých i Artmedia Petržalka a automobilka KIA. Presne 12,3 percenta opýtaných si bude rok 2005 spájať so slovným spojením kupovanie poslancov. Desiatku uzatvárajú druhý pilier a nepokoje v Európe. Medzi ďalšími najtypickejšími slovami sa objavili aj Harry Potter, Bush na Slovensku, Katrina, profesionalizácia armády, či Davisov pohár.

Odpovede respondentov sa výrazne líšia aj z pohľadu pohlavia, veku, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a kraja. Pre mladšie vekové kategórie do 29 rokov sú typickými spojeniami reality šou, Harry Potter, Artmedia Petržalka, či vtáčia chrípka. Naopak, respondenti nad 50 rokov najčastejšie uvádzali výrazy úmrtie pápeža Jána Pavla II., zdražovanie energií, alebo ceny benzínu. Výrazné rozdiely sa prejavili vo vnímaní politických a sociálnych otázok medzi jednotlivými vekovými kategóriami. Aj keď slová ako kupovanie poslancov, rast cien energií a ceny benzínu sa vyskytovali prevažne u opýtaných nad 50 rokov, druhý pilier ako najcharakteristickejšie slovo pre rok 2005 uvádzali najčastejšie ľudia vo veku 30 až 49 rokov. Rovnako z hľadiska pohlavia a miesta bydliska sa uvedené spojenia spájali so záujmami a potrebami jednotlivých skupín. Muži preferujú Artmediu Petržalka, automobilku KIU, či ceny benzínu. Ženy zase častejšie označili za typické vtáčiu chrípku, reality šou a zdražovanie benzínu. Obyvatelia Bratislavského a Nitrianskeho kraja pripisujú roku 2005 Artmediu Petržalka, obyvatelia Žilinského a Prešovského zase automobilku KIA.

FOTO:SITA/AP


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Slabý výkon webových stránok stojí firmy priemerne 500 tis.GBP
<< predchádzajúci článok
Pražský primátor vyhlásil nominácie na ceny Anděl 2005