Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

06. novembra 2012

Stavať sa bude kvalitnejšie, zákon podnietil spadnutý most



Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI) očakáva, že pripravovaný nový stavebný zákon a novela zákona o verejnom obstarávaní pomôžu tomu, aby sa znížil počet padajúcich stavieb na ...



Zdieľať
znackastavba dialnica BRATISLAVA 6. novembra (WEBNOVINY) - Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI) očakáva, že pripravovaný nový stavebný zákon a novela zákona o verejnom obstarávaní pomôžu tomu, aby sa znížil počet padajúcich stavieb na Slovensku.


Za potrebné považuje zabezpečiť a zvýšiť kvalitu v procese výstavby, pričom súčasnú situáciu je podľa nej možné zmeniť správnym nastavením právnych predpisov a kritérií verejného obstarávania. Komora tak v stanovisku pre agentúru SITA reagovala na nedávnu tragédiu pri výstavbe mosta na diaľnici D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči, kde zlyhala dočasná podporná konštrukcia pri betónovaní mostu.

Keďže stavebné diela majú životnosť presahujúcu niekoľko generácií, podľa uvedenej stavovskej organizácie regulácia cien pri plánovaní a zhotovovaní stavebných konštrukcií nemôže byť riadená len pravidlami voľného trhu.

"Je dôležité, aby pri rozhodovaní vo fázach plánovania, kontroly, realizácie a údržby stavieb nebola jediným kritériom najnižšia cenová ponuka, ale ekonomicky najvýhodnejšia ponuka s primeranou cenou a zodpovednosťou za dosiahnutie kvalitného stavebného diela," tvrdí predseda SKSI Vladimír Benko.


Opravy cenu stavby podstatne navýšia

V mnohých prípadoch sa podľa neho nielen na Slovensku stáva, že už po veľmi krátkom čase životnosti stavieb sú nutné ich zosilnenia a úpravy. A nakoniec je ich cena podstatne vyššia, ako sa očakávalo, a aká by bola pri kvalitnom a cenovo primeranom plánovaní od začiatku.

Do nového stavebného zákona, ktorý pripravuje Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, chce komora, aj v spolupráci s ostatnými profesijnými organizáciami, presadiť, aby bola projektová dokumentácia vo všetkých fázach, od územného konania až po kolaudáciu stavby, pripravovaná odborníkmi - autorizovanými osobami.


Kontrola by mala sledovať celý priebeh stavby

Pre vybrané konštrukcie by mala byť zavedená účinná a nezávislá kontrola vo všetkých stupňoch prípravy a realizácie stavby, vrátane inštitútu stavebného dozoru. Ten by podľa komory vykonával kontrolnú funkciu v zastúpení štátu s kompetenciami až po zastavenie stavby v prípade pochybností o spoľahlivosti voči zlyhaniu.

"Týmto spôsobom by sa podstatnou mierou zredukovali možné zlyhania konštrukcií a zabezpečilo zvýšenie ochrany životov a zdravia našich obyvateľov," dodala Slovenská komora stavebných inžinierov. Slovenská stavebná inšpekcia sa nepodieľa na kontrole ani vyšetrovaní nehody pri stavbe mosta na diaľnici Jánovce - Jablonov.

"Slovenská stavebná inšpekcia vykonáva hlavný štátny stavebný dohľad na stavbách povoľovaných všeobecnými stavebnými úradmi. Teda nie je oprávnená vykonávať hlavný štátny stavebný dohľad na stavbách, ktorých povoľovanie je v pôsobnosti špeciálnych stavebných úradov, vojenských a iných stavebných úradov," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ Slovenskej stavebnej inšpekcie Rudolf Kovačka.

Špeciálne stavebné úrady povoľujú stavby v územných obvodoch, stavby letísk a leteckých pozemných zariadení, dráh a na dráhe, pozemných komunikácií, vodné stavby, ako aj stavby podliehajúce integrovanému povoľovaniu, stavby na povrchu bezprostredne slúžiace prevádzke banských diel a banských stavieb pod povrchom a stavby skladov výbušnín.

Vojenské a iné stavebné úrady povoľujú stavby pre obranu štátu mimo územia vojenských obvodov a pre bezpečnosť štátu, stavby zboru väzenskej a justičnej stráže, uránového priemyslu a jadrových zariadení.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Bulhari smútia, zomrel pravoslávny patriarcha Maxim
<< predchádzajúci článok
Kauza odobrania detí u ministra Lajčáka, v Londýne nechybili