Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

25. novembra 2010

Stavbári predčasne prerazili železničný tunel Turecký vrch



Stavbári vo štvrtok predčasne prerazili takmer 1 800 metrov dlhý železničný tunel Turecký vrch, ktorý je súčasťou prvej a druhej etapy modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad ...



Zdieľať
tunel turecky vrch Foto: asb.skBRATISLAVA 25. novembra (WEBNOVINY) - Stavbári vo štvrtok predčasne prerazili takmer 1 800 metrov dlhý železničný tunel Turecký vrch, ktorý je súčasťou prvej a druhej etapy modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce v dĺžke 17,5 kilometra. Výstavba tunela začala v januári tohto roka a podľa pôvodného harmonogramu jeho razba mala byť ukončená v júni 2012. Informovala o tom Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) ako investora projektu. Úplné dokončenie tunela, vrátane inžinierskych sietí je predpokladané v máji 2013.


Prerazenie tunela v jeho kalotovej časti umožňuje, aby razba jadra tunela bola dokončená v januári budúceho roka. Zámerom zhotoviteľa je urýchlenie výstavby tunelovej časti tak, aby sekundárne ostenie tunela bolo ukončené do konca roka 2011. Tunel by mal byť vybavený technologickým zariadením a pevnou jazdnou dráhou v júli 2012, potom by mala začať prevádzka tunela po jednej koľaji. Druhá koľaj má byť sprevádzkovaná v októbri 2012.

Modernizácia spomínaného úseku začala vlani v septembri a mala by stáť takmer 264 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Práce majú trvať zhruba tri a pol roka, do konca mája 2013. Financované sú z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava. Na prerazení tunela sa zúčastnili prvý podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ, generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták, ako aj zástupcovia zhotoviteľa stavby Združenia Nové mesto nad Váhom - Zlatovce 2009. Členmi združenia sú spoločnosti OHL ŽS, a.s. Brno, Skanska SK, a.s., Váhostav - SK, Doprastav, a.s. a Eltra, s.r.o. Modernizácia úseku z Nového Mesta nad Váhom do Zlatoviec je súčasťou modernizácie trate do Púchova pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Turecký vrch je najvýraznejším prvkom prvej etapy stavby, dosahuje dĺžku 1 775 metrov, z toho dĺžka razenej časti je 1 738,5 metra. Ide o prvý železničný tunel na Slovensku, ktorý je navrhnutý a realizovaný podľa technických špecifikácií pre interoperabilitu pre konvenčné trate. Je to pilotný projekt, z ktorého budú vychádzať aj projekty ďalších pripravovaných stavieb železničných tunelov. "Pôvodne boli posudzované tri varianty trasy okolo Tureckého vrchu v spracovanej zjednodušenej technickej štúdii - tunelový, odrezový s rozsiahlym zásahom do chránenej krajinnej oblasti a preložka trate s preložkou cesty prvej triedy a železničnej stanice Trenčianske Bohuslavice. Výsledky technickej štúdie svedčili jednoznačne v prospech tunelového variantu," informovali ďalej ŽSR. Výhodami tunelového variantu je zníženie nákladov na údržbu trate v tuneli, minimálny zásah do chráneného územia, ako aj skrátenie trasy, jazdného času a prevádzkových nákladov.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Euro má pred sebou dlhý život, tvrdí Gurría
<< predchádzajúci článok
Union ZP na zlatej priečke v súťaži Zlatá minca