Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Šport

30. decembra 2009

Svitko sa ide na Dakar učiť



Slovenský reprezentant v cross country a enduro Štefan Svitko bude po Jaroslavovi Katriňákovi a Ivanovi Jakešovi iba tretím Slovákom, ktorý sa 1. januára 2010 v argentínskom Buenos Aires postaví na ...



Zdieľať
BRATISLAVA 30. decembra (WEBNOVINY) - Slovenský reprezentant v cross country a enduro Štefan Svitko bude po Jaroslavovi Katriňákovi a Ivanovi Jakešovi iba tretím Slovákom, ktorý sa 1. januára 2010 v argentínskom Buenos Aires postaví na štart legendárnej vytrvalostnej Rely Dakar, ktorá rovnako ako minulý rok povedie územím Argentíny a Čile (1. - 16. januára). Úradujúci majster Európy v enduro v triede E3 prijal ponuku slovenského tímu Hant Logomotion Slovakia a spolu s manažérom a poradcom v jednej osobe Ivom Kaštanom a mechanikom Františkom Hostinským bude bojovať v slovenských farbách na najslávnejšej rely sveta.


Okrem Svitka do Južnej Ameriky odcestoval aj ďalší Slovák. Ivan Jakeš sa predstaví na "Dakare" už tretí raz. V premiére v roku 2007 ešte na africkom území preteky nedokončil, o dva roky neskôr ho v cieli klasifikovali na celkovo 43. mieste. Jakeš bude tak ako v minulom ročníku jazdiť v službách českého KM Racing Teamu. Keďže obaja slovenskí účastníci Rely Dakar 2010 vyšli z endura, bolo zaujímavé ich porovnanie tejto disciplíny s klasickou rely. "Enduro sa v teréne jazdí podľa smeroviek. Keď zablúdim, stratím sa na minútu-dve lebo tam idú jazdci dosť husto za sebou a niekedy sa stačí držať za nimi. Dakar je v tomto smere niečo úplne iné. Keď sa motocyklista na Dakare stratí niekde v púšti, má smolu. Hoci ho organizátori vďaka rôznym moderným navigačným prístrojom časom nájdu, s dobrým výsledkom sa môže definitívne rozlúčiť," skonštatoval 27-ročný Štefan Svitko, ktorý poznatky o Dakare čerpal z rozprávania iných jeho účastníkov, z rôznych médií a internetu.

"Manažér Ivo Kaštan mi počas prípravy mnohokrát predvádzal, ako treba čítať itinerár, ktorý jazdci každý večer pred etapou dostanú. Na ňom je mimoriadne podrobne rozpísaný každý súťažný deň takmer v metroch. Je tam v podstate naozaj všetko, čo na jazdcov na trati čaká, ale zatiaľ to ovládam iba teoreticky. Viac budem vedieť, keď to skúsim na vlastnej koži," pripomenul člen víťazného klubového tímu na minuloročnej "šesťdňovej" a priznal, že z Rely Dakar má veľký rešpekt.

Český motocyklový jazdec Ivo Kaštan, ktorý púštnu rely v minulosti absolvoval 9-krát ako jazdec a dvakrát ako vodič novinárskeho sprievodného auta, na margo účasti dvoch Slovákov na blížiacom sa juhoamerickom dobrodružstve pripomenul: "Dakar nie je motokros ani enduro. Za dva týždne prejde konvoj približne 10 000 kilometrov cez dve krajiny, čo je v podstate krížom cez Južnú Ameriku. V etapových centrách sa v cieli stretnú stovky účastníkov, množstvo motoriek, áut a kamiónov. Je to hotový jazykový Babylon, v ktorom nováčik prežíva veľký stres. Preto je dobré, keď debutant na takomto veľkom podujatí ako je Štefan Svitko bude mať skúseného poradcu, ktorý mu vo všetkom pomôže."

Posledné správy z etapových miest 32. ročníka Rely Dakar hovoria, že účastníci majú v Južnej Amerike jazdiť najmä po takom podklade, ako sú u nás poľné cesty. "V predchádzajúcom ročníku sa dve etapy išli v horách Atacamy. Boli tam veľké duny, cez ktoré niektorí jazdci museli motorky tlačiť, lebo inak sa cez tie hory piesku nedalo prejsť. A teraz sa má v tejto oblasti odjazdiť až päť etáp. Bude tam istotne veľa prachu, piesku a kameňov, s čím veľa skúseností nemám," skonštatoval slovenský reprezentant: "Po piesku jazdiť viem. Horšie to bude s poľnými cestami na juhoamerický spôsob. To bude niečo úplne iné."

Podľa Ivana Jakeša sa práve v obrovským dunách Atacamy bude lámať chlieb Rely Dakar 2010. Jazdec českého tímu KM Racing si vlani jazdu cez najsuchšie miesto planéty vyskúšal a dobre vie, čo ho čaká. "Atacama je veľmi nebezpečné miesto a nie iba spomenutými dunami, ktoré sú naozaj obrovské. Také hory piesku v Afrike neboli. Najväčším nebezpečenstvom je podklad, cesty sú akoby poliate dechtom alebo nejakým mazľavým olejom, ktorý je poriadne šmykľavý. Jazdec si na takomto teréne musí dávať pozor nie iba na rýchlosť, ale aj na stabilitu motorky. Atacama bude podľa mňa rozhodovať o konečnom poradí v cieli," vysvetlil 37-ročný rodák z Brezovej pod Bradlom.

Ivan Jakeš, ktorý januári 2009 ako druhý Slovák po Jaroslavovi Katriňákovi úspešne dokončil Rely Dakar, chce na tretí pokus prísť do cieľa v Buenos Aires v prvej pätnástke motocyklistov. "Samozrejme, to je moje zbožné želanie. Ak sa mi bude dariť podľa predstáv, umiestnenie do 15. miesta je reálne. Ale Dakar je veľká lotéria a na ňom sa všetko môže zmeniť v priebehu niekoľkých sekúnd," povedal Ivan Jakeš na margo svojich ambícií.

Program Rely Dakar 2010:

1. januára: Buenos Aires - Colón (317 km)
2. januára: Colón - Córdoba (pre motocykle 652 km/ meraný úsek 219 km, pre automobily 684 km/meraný úsek 251 km)
3. januára: Córdoba - La Rioja (pre motocykle 626 km/ meraný úsek 294 km, pre automobily 687 km/meraný úsek 355 km)
4. januára: La Rioja - Fiambala (441 km/meraný úsek 182 km)
5. januára: Fiambala - Copiapo (629 km/meraný úsek 203 km)
6. januára: Copiapo - Antofagasta (670 km/meraný úsek 483 km)
7. januára: Antofagasta - Iquique (598 km/meraný úsek 418 km)
8. januára: Iquique - Antofagasta (641 km/meraný úsek 600 km)
9. januára - voľný deň
10. januára: Antofagasta - Copiapo (568 km/ meraný úsek 472 km)
11. januára: Copiapo - La Serena (547 km/meraný úsek 338 km)
12. januára: La Serena - Santiago (586 km/meraný úsek 238 km)
13. januára: Santiago - San Juan (434 km/meraný úsek 220 km)
14. januára: San Juan - San Rafael (796 km/meraný úsek 476 km)
15. januára: San Rafael - Santa Rosa (725 km/meraný úsek 368 km)
16. januára: Santa Rosa - Buenos Aires (707 km/meraný úsek 206 km)

Slováci na Rely Dakar

Jaroslav Katriňák - štyri štarty:
(20. ročník) 1998:
Na klasickej africkej trati absolvoval osem etáp. Jeho najlepšie umiestnenie v ročníku bolo 6. miesto v 6. etape. Katriňák predčasne zo súťaže odstúpil po 8. etape pre technické problémy s motocyklom.
(21. ročník) 1999:
V Afrike absolvoval šesť etáp, pričom 6. etapu vyhral. V nasledujúcej však pre poruchu motora odstúpil.
28. ročník (2006):
V súťaži vydržal opäť len sedem etáp, odstúpil po ťažkom páde, ktorý mu znemožnil pokračovať v súťaži. Jeho najlepšie umiestnenie v ročníku 11. miesto v 5. etape.
29. ročník (2007):
Prvý raz vo svojej kariére došiel do cieľa pretekov, v konečnom poradí skončil deviaty, pričom bol najlepším pretekárom medzi netovárenskými jazdcami. Jeho najlepším umiestnením bolo 7. miesto v 13. eatpe.

Ivan Jakeš - dva štarty:
29. ročník (2007):
Pri svojom debute na klasickej africkej trati predčasne skončil v 6. etape pre poruchu motocykla, najlepšie skončil v 3.etape na 25. mieste.
31. ročník (2009):
Ako prvý Slovák absolvoval "náhradnú" juhoamerickú verziu Rely Dakar. V konečnom poradí skončil na 43. mieste a po Katriňákovi je druhým slovenským pretekárom, ktorý úspešne došiel do cieľa najťažšej motocyklovej súťaže na svete. Jeho najlepšie umiestnenie bolo 11. miesto v záverečnej etape.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
NBA: Minnesota prehrala desiaty duel v rade
<< predchádzajúci článok
NHL: Slováci v utorok bez bodu