Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

17. augusta 2010

Železnice sa neboja konkurencie v osobnej preprave



Štátna akciovka Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK), ktorá má nateraz monopolné postavenie v osobnej preprave na železnici, nemá zatiaľ obavy z ...



Zdieľať
vlak Ilustračné foto: SITA/Zuzana Babjáková BRATISLAVA 17. augusta (WEBNOVINY) - Štátna akciovka Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK), ktorá má nateraz monopolné postavenie v osobnej preprave na železnici, nemá zatiaľ obavy z príchodu súkromnej konkurencie. "Uvedomujeme si, že je tu liberalizácia dopravného trhu, každý má možnosť prejaviť záujem o prevádzku nejakého vlaku. Treba si však uvedomiť, že ZSSK denne vypravuje asi 1500 vlakov, a teda nový dopravca s jedným vlakom nemôže v súčasnosti zmeniť situáciu na železničnom dopravnom trhu," uviedol v utorok pre agentúru SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Reagoval tak na záujem firmy Wagon service, s.r.o. Bratislava o prevádzkovanie medzinárodného rýchlikového spojenia z Košíc do Prahy od budúceho roku, ako aj na zámer českej firmy RegioJet, dcéry spoločnosti Student Agency, prevádzkovať pravidelné vlakové spojenie na trati Praha - Žilina.


"Je správne, že sa dotuje regionálna a medziregionálna doprava. Ale malo by sa o tieto trate súťažiť. U vás je aspoň korektné to, že bolo niečo vypísané. Áno, ušité na mieru Železničnej spoločnosti Slovensko, ale vypísané," povedal majiteľ Student Agency a RegioJet Radim Jančura pre utorňajšie vydanie denníka Sme. Ako poznamenal, u nich v Českej republike (ČR) nebolo ani len to. Keby podľa Jančuru firma dostávala rovnaké dotácie na diaľkovú dopravu ako štátny prepravca, tak by nepotrebovala cestujúcich, bola by zisková a mohla by jazdiť zadarmo.

Poskytovanie štátnych dotácií na diaľkové linky na železnici v SR a ČR považuje Jančura za európsky unikát. Dopravcovia by podľa neho tieto dotácie nemali dostávať. "V celej Európe sú spoje Eurocity a Intercity nedotované a prevádzkované na komerčné riziko dopravcu," dodal. Ak sa podľa Jančuru preukáže, že vyberanie dopravcu a prideľovanie dotácií na Slovensku nie je férové, bude sa česká spoločnosť sťažovať v Európskej komisii. Tak ako v prípade v ČR, kde boli výkony vo verejnom záujme na železnici zadané priamo bez výberu štátnej akciovke České dráhy, a.s.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Prezident navštívil oblasti postihnuté povodňami
<< predchádzajúci článok
Výstavba úsekov R1 cez PPP pokračuje podľa plánu