Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

20. novembra 2020

Biznis s vrtuľníkmi z Kaliňákovej éry Mikulec nedokončí. Chystá sa nový nákup



Z nákupu vrtuľníkov, ktorý plánoval rezort vnútra ešte pod vedením bývalého ministra Roberta Kaliňáka (Smer-SD), zišlo.



Zdieľať
Bývalý minister vnútra Robert Kaliňák. Foto: archívne, SITA/Ján Slovák.

Ministerstvo pod vedením Romana Mikulca (OĽaNO) vyhlási nové verejné obstarávanie. Jeho termín zatiaľ známy nie je.

Momentálne sa pracuje na koncepčnom precizovaní celého projektu, keďže svojim významom aj finančnou náročnosťou ovplyvní smerovanie určených činností Policajného zboru, rovnako Hasičského a záchranného zboru,“ povedal pre portál Webnoviny.sk hovorca rezortu vnútra Petar Lazarov.

V roku 2017 ministerstvo podpísalo rámcovú dohodu s firmami Bell a Leonardo na dodávku maximálne ôsmich viacúčelových vrtuľníkov za 80 miliónov eur. Dohoda bola uzatvorená na obdobie štyroch rokov.

Rezort vnútra hovorí, že v súčasnosti neplánuje zadávať zákazky na základe platnej rámcovej dohody, pretože „v nej ponúknuté vrtuľníky nezodpovedajú potrebám Ministerstva vnútra SR z hľadiska ponúkaných parametrov a výkonov“.

V letke rezortu vnútra je ministrov brat

Vo vládnej letke pracuje brat ministra vnútra Romana Mikulca (OĽaNO). Môže tak čerpať poznatky a postrehy pri nákupe aj od príbuzného. Rezort odmietol, že by ministrov brat bol priamo v manažmente letky.

Pán Mikulec je od 1. januára 2020 zaradený na oddelení Letovej správy a dozoru,“ uviedol hovorca Lazarov. Podľa neho ministrov brat nie je vedúci a ani zástupca oddelenia. Prijatý bol ešte 1. novembra 1991 federálnym ministerstvom vnútra ako príslušník policajného zboru.

Komplikácia s haváriou vrtuľníka

Ešte za čias ministra Kaliňaká to vyzeralo tak, že vrtuľníky by na Slovensko mohla dodať americká firma Bell. Prvý vrtuľník od tejto spoločnosti exminister zo Smeru-SD prevzal v lete v roku 2015, druhý vrtuľník prišiel neskôr. Podľa vtedajších slov ministra sa mali tieto stroje používať pri ochrane štátnej hranice, pátraní po nezvestných osobách a pri prírodných katastrofách.

NEHODA: Pád policajného vrtuľníka
Miesto pádu policajného vrtuľníka BELL 429 vo vojenskom priestore letiska v Prešove. Foto: SITA/Viktor Zamborský

Situácia okolo vrtuľníkov sa skomplikovala v máji 2017, kedy na letisku pri Prešove havaroval policajný vrtuľník amerického výrobcu. Pri nehode zahynuli dvaja hasiči. Vyšetrovanie napokon neukázalo technickú poruchu. Len nedávno sa skončilo vyšetrovanie, o čom pred časom informovali Webnoviny.sk. Chyba mala byť na strane pilota.

Po výmene vlády a nástupe premiéra Petra Pellegriniho (vtedy Smer-SD) aj s ministerkou vnútra Denisou Sakovou (vtedy Smer-SD) sa javilo, že šanca na dodávku vrtuľníkov sa zvýšila pre taliansku firmu Leonardo. Pellegrini sa v roku 2018  stretol v Ríme s premiérom Giuseppem Contem a reč prišla aj na vrtuľníky. Slovenský premiér vtedy uviedol, že popri americkej ponuke by tá talianska mohla byť výhodnejšia.

Vsadia na dvojpilotné vrtuľníky?

Dlhoročný pilot vrtuľníkov Pavol Petríček, ktorý lieta na vrtuľníku Bell-429, povedal, že kľúčovým pri obstaraní nových strojov bude to, aké úlohy majú plniť.

Sme dosť malá krajina na to, aby sme mali napríklad desať rôznych druhov vrtuľníkov. Nemôžeme si dovoliť kupovať stroje na jednu konkrétnu špecializáciu, ale viacúčelové stroje, ktoré dokážu pokryť väčšie spektrum úloh,“ myslí si Petríček.

Zatiaľ nie je jasné, či chce rezort vnútra obstarať jedno alebo dvojpilotné vrtuľníky. Jednopilotné vrtuľníky môžu byť po krátkej modifikácii prevádzkovateľom upravené na plnohodnotne dvojpilotné, v závislosti podľa druhu plnenej úlohy. Modifikáciu robí priamo prevádzkovateľ a dá sa ľahko meniť.

Ide o plnenie úloh s nočným videním, v zložitých meteorologických podmienkach a v ďalších špecifických podmienkach definovaných prevádzkovateľom. Keby mal letiaci pilot trebárs zdravotné problémy, riadenie môže prevziať druhý pilot a bezpečne pristáť. Takisto, keby bola na palube akákoľvek porucha, ktorá si vyžaduje riešenie technického stavu, tak jeden pilot riadi stroj a druhý vykonáva postupy podľa tzv. check listu na bezpečné pristátie,“ vysvetlil pilot.



© SITA Slovenská tlačová agentúra, prevádzkovateľ spravodajského portálu webnoviny.sk. Všetky práva vyhradené.


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Agh odmietol falšovanie miliónových zmeniek, jeho obhajca namietal zloženie a zaujatosť senátu
<< predchádzajúci článok
Prvé vakcíny na COVID-19 schváli EÚ možno už v decembri

Biznis s vrtuľníkmi z Kaliňákovej éry Mikulec nedokončí. Chystá sa nový nákup - diskusné fórum čitateľov