31. októbra 2012

Číňania objavili najstaršie fosílie lietajúcej ryby

Čínski paleontológovia popísali nový druh prehistorickej lietajúcej ryby, ktorá žila pred 235 až 242 miliónmi rokov. Ide o vôbec najstaršiu známu rybu, u ktorej sa vyvinula schopnosť ...

fosilie BRATISLAVA 31. októbra (WEBNOVINY) - Čínski paleontológovia popísali nový druh prehistorickej lietajúcej ryby, ktorá žila pred 235 až 242 miliónmi rokov.

Ide o vôbec najstaršiu známu rybu, u ktorej sa vyvinula schopnosť plachtiť ponad vodu. Nový druh dostal vedecké meno Potanichthys xingyiensis a je prvým zástupcom čeľade Thoracopteridae, ktorého fosílie objavili v Ázii.

Všetky doterajšie nálezy pochádzali z Rakúska a Talianska. Objav tohto druhu je taktiež novým dôkazom, že morské ekosystémy sa po masovom vymieraní v období permu dokázali obnoviť rýchlejšie, ako sa doteraz predpokladalo.

Potanichthys xingyiensis dorastal do veľkosti približne 15 centimetrov, mal vykrojenú chvostovú plutvu, zväčšené prsné plutvy slúžiace ako hlavné krídla, a menšie brušné plutvy, ktoré plnili úlohu prídavných krídel.

Podobné črty majú aj dnešné lietajúce ryby z čeľade Exocoetidae, pričom vedci predpokladajú, že u obidvoch týchto skupín sa schopnosť plachtiť vyvinula ako stratégia úniku pred predátormi.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk.

Nouvelle Vague s novou kabaretnou show aj v Bratislave.
Kathy Reichs prezradila, kde nájsť muža ako je agent Booth