Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

29. januára 2010

Od pondelka neobmedzený štrajk kamionistov



Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) začína v pondelok 1. februára časovo neobmedzený celoštátny štrajk za zníženie rozsahu platenia mýta na cestách prvej triedy, prípadne ...



Zdieľať
Foto: SITA


BRATISLAVA 29. januára (WEBNOVINY) - Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) začína v pondelok 1. februára časovo neobmedzený celoštátny štrajk za zníženie rozsahu platenia mýta na cestách prvej triedy, prípadne za pozastavenie výberu mýta na nich do konca júna. Predseda organizačného výboru únie autodopravcov Jaroslav Polaček v piatok zatiaľ neinformoval o forme ani presnom čase začatia protestnej akcie. Povedal však, že štrajk podporia aj vodiči kamiónov. Na otázku, či možno očakávať aj blokády ciest, ako počas protestu začiatkom roka, povedal, že to sa uvidí podľa toho, ako budú reagovať policajti.

"Na niektorých miestach to bude skôr, na iných neskôr. Závisí to od krajských a okresných koordinátorov, ako sa im podarí pripraviť. V priebehu dňa sa to bude stupňovať," povedal Polaček o začiatku štrajku pre agentúru SITA. Organizátori štrajku podľa neho očakávajú vysokú podporu a účinnosť, pričom z verejnosti nechcú robiť rukojemníkov. V nedeľu chcú ešte podrobnejšie informovať o priebehu štrajku.

Únia autodopravcov z 11 požiadaviek týkajúcich sa výberu a fungovania mýta sa počas štrajku zameriava na hlavnú požiadavku. "Buď sa mýto s okamžitou platnosťou pozastaví do 30. júna a medzitým sa budú riešiť všetky naše požiadavky, alebo sa zredukuje mapa spoplatnených ciest 1. triedy v dĺžke 1 460 kilometrov na 333 kilometrov," dodal Polaček. Ak bude splnená jedna z týchto požiadaviek, sú podľa neho autodopravcovia ochotní ukončiť štrajkovú pohotovosť, prípadne štrajk.

Včerajšie vyjadrenia premiéra Roberta Fica o požiadavkách autodopravcov Polaček označil za zahmlené ako celý mýtny systém. Premiér si podľa neho mýli požiadavky dopravcov s problémami, ktoré sa vyskytujú počas prevádzky mýta. "Odstraňuje problémy a pomenuváva ich našimi požiadavkami. Problémy s faktúrami, so znižovaním pokút a úsekmi, to neboli naše požiadavky. Sú to len problémy, keď sme zistili, že veľa vecí nefunguje," povedal Polaček s tým, že je to dôkaz toho, že mýto nefunguje ako by malo. Autodopravcovia podľa neho prestali informovať o problémoch v mýte, začali ich posúvať na dopravné inšpekcie. Nikto im totiž nezaplatil za to, aby robili analytikov.

Únia autodopravcov vyhlásila 27. januára štrajkovú pohotovosť a od 1. februára celoštátny časovo neobmedzený štrajk na ochranu svojich hospodárskych a sociálnych záujmov. Malí a strední autodopravcovia chcú takto vyjadriť najmä nespokojnosť s rozsahom spoplatnených ciest 1. triedy v dĺžke takmer 1 500 kilometrov. Podľa nich by sa malo platiť mýto na týchto cestách len v dĺžke 333 kilometrov, súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Chcú aj pozastavenie výberu mýta do konca júna tohto roka. "Cieľom je vytvoriť pre subjekty podnikajúce v doprave na Slovensku akceptovateľné prostredie, ktoré zabráni likvidačnému nastaveniu mýtneho systému v rozsahu spoplatnenia ciest prvej triedy," uviedol v stredu Jaroslav Polaček.

Premiér Robert Fico ani minister dopravy Ľubomír Vážny s dvomi hlavnými požiadavkami únie autodopravcov nesúhlasia. Premiér po rokovaní o mýte 28. januára uviedol, že už boli prijaté viaceré opatrenia v prospech nespokojných dopravcov na zlepšenie fungovania mýtneho systému. Autodopravcovia chcú pokračovať v štrajku, dokiaľ nebudú naplnené ich požiadavky. Predpokladajú, že akcia bude mať oveľa väčšiu podporu ako protesty začiatkom tohto roka.

SITA

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Fico rokuje o mýte opäť bez únie autodopravcov (28. 1. 2010)
 Dopravcovia informovali Fica a Vážneho o štrajku (28. 1. 2010)
 FICO: Mýto len za prejdenie celého úseku cesty (28. 1. 2010)
 Grapa vyzval Fica, aby dopravcom neustupoval (28. 1. 2010)
 Dopravcovia chcú vyhlásiť štrajkovú pohotovosť (26. 1. 2010)
 Autodopravcovia nevylučujú obnovu protestu (25. 1. 2010)
 PALČÁK: Na cestách 1. triedy treba platiť mýto (21. 1. 2010)
 Krutá gangsterka zatĺka (31. 8. 2005)



nasledujúci článok >>
Ládin viní vyspelé krajiny za globálne opľovanie
<< predchádzajúci článok
ANALYTICI: Zhoršenie nálady v priemysle je dočasné