04. decembra 2015

Recenzia: Arkádia v SND na stope minulosti

Hru Toma Stopparda Arkádia uviedlo SND na svojej činohernej scéne v premiére v dňoch 14. a 15. novembra v Bratislave.

Arkádia v SND na stope minulosti

Príbeh dejín ľudstva, matematiky, biológie, fyziky, no najmä nevyslovenej sexuality, ktorý sa odohráva na pozadí nenaplnenej lásky šľachtického dievčaťa Tomasíny ( Alžbeta Imrichová, Jana Kovalčíková) a učiteľa Septima ( Róbet Roth), láka do divadiel už od času, kedy Stoppard Arkádiu napísal (1993). Už vtedy po premiére istý divadelný kritik  The Times Benedict Nightinale uviedol:“ Ak niekto číta túto kritiku v poschodovom autobuse, najlepšie urobí, ak ho okamžite unesie rovno pred pokladnicu Národného divadla.“

Arkádia sa stala dokonca aj prvou hrou, ktorú nenapísal francúzsky autor a uviedli ju na javisku Comédie Francaise. V New Yorku sa na ňu lístky na základe tohto chýru doslova rozchytali.

Hra trvá vyše troch hodín, ale Tom Stoppard je autor a dramatik, ktorí nedovolí do svojho textu režisérom zasahovať, preto aj herci v SND museli pod režisérskou taktovkou Romana Poláka odohrať osemdesiat strán scenára doslova nadupaného vetami s nosným významom. Je teda otázne, čo by sa vôbec vynechať dalo. Pretože, aj jednou jedinou vetou, ktorú by herec zabudol povedať, by príbeh stratil sled.

Naivne krásna no nevšedne múdra Tomasína miluje hru s významom, nadväznosťou, kľukatosťou myšlienok. Hľadá a nachádza algoritmy, ktoré v ďalšej dejovej a dobovej línii neskôr nachádza Valentín Coverly ( Ján Koleník) pri vyratúvaní poľovníckych trofejí na panstve v anglickom vidieckom kaštieli v Sidley Parku, ktorý Lady Croomová ( Zuzana Fialová) prirovnáva k bájnej Arkádii z diel klasických autorov. Neopakovateľná nevšednosť hádaniek, spleti slov a línia čistej túžby sa tiahne celým príbehom. Je jeho osou, ktorú pretína množstvo ľudských osudov v obrazoch ešte z čias Georga Gordona Byrona, nespútaného romantického básnika z 18. storočia, ako aj v súčasnosti, v čase kybernetiky a nevídaných možností.

Arkádia v SND na stope minulosti

Je ťažké posúdiť, ktorá z dejových línií je nosná, ale bez tej predchádzajúcej by nebolo súvislostí ani hádaniek a bez tej súčasnej, by tá „doba uplynulá“ nemala obraz v súčasnosti.

Moderná spisovateľka Hana Jarvisová ( Petra Vajdová), autorka autobiografií prevažne ženských hrdiniek, zarytá odporkyňa fyzickej lásky zatrpknutá pre rany z minulosti objavuje život pustovníka práve v mieste Sidley Parku, kde nachádza jednotlivé súvislosti v spojitosti s jeho obyvateľmi práve v 18. storočí. Odkrýva osud Tomasíny, jej smrť noc pred sedemnástimi narodeninami v plameňoch sviece, ktorú jej zapálil milovaný Septimus. Stoppard považuje oheň za očistný, a to vo viacerých významoch. Oheň ako taký je v už v dielach antických autorov významom plameňov tak žiadze , ako aj čistoty, lásky, či Božej sily...Hana teda odkrýva to, čo nám príbeh na javisku neprezrádza, no nádhera z citu, ktorý mladulinká Tomasína prechováva k Septimovi a jeho prijatie Tomasíny ako ženy v čase jej blížiacich sa sedemnástich narodenín človeka až mrazí.

Arkádia v SND na stope minulosti

Rozmanitosť prírody, význam energie, premien tepla a jeho vyrovnávanie sa v priestore, ako aj Tomasínine zistenia o nerentabilnosti čerpadla záhradného architekta Richarda Noaksa ( Branislav Bystriansky) pridržiava diváka v strehu. Sviece, ktoré zapaľuje  Jellaby ( Štefan Bučko) a celá spleť myšlienok je prúdom života.

V deji súčasnom trochu karty zamotá  Bernard Nightingale ( Tomáš Maštalít), ktorý sa nezastaví pred ničím. Jeho ctižiadostivosť a túžba po uznaní pozapletá život všetkým. Zneužije Chloe Coverlyovú (Barbora Andrešičová), ale víťazný bod v hľadaní Byronovho života dostáva Hana, hoci... Hoci, ťažko povedať, či je naplnená víťazstvom, no v každom prípade, jej hľadanie lásky v portréte života pustovníka, kde neskôr vysvitne, že ide o Septima ( tiež zhorí v chatrči) úspešné je, no či je úspešná v živote citu vlastného...

Záver a celé vyvrcholenie má nenápadné nitôčky, ktorými sú korytnačka Blesk a chlapec Gus ( Augustus Coverly – Lukáš Herc v alternácii s Richardom Labudom), ktorý vystupuje v oboch dejových líniách s tým istým menom a vedomím. V čase minulom ako zdravý šľachtický chlapec a v súčasnosti ako autistické dieťa na dvore, kde ale práve on privádza Hanu na stopu.

Autor: Jana Jurkovičová, Foto: Robert Tappert

Plán predstavení

utorok 29. december 2015 - 19:00