02. februára 2015

Recenzia: Komédia Odvrátená strana mesiaca spojila s GunaGU aj Milku Vášáryovú

Jubilujúce „tridsaťročné „ Divadlo GunaGU oslávilo svoje výročie vzniku vynikajúcou komédiou Viliama Klimáčka, ktorý svojim nevšedným jazykom dokáže obsiahnuť tak historickú, ako aj bežnú ľudskú tému.

Po nedávnej premiére jeho hry Mojmír II. alebo Súmrak  v Činohre SND sa opäť dostáva k slovu jeho domovská scéna.
Inscenácia Odvrátená strana mesiaca v Divadle GunaGU, ktorá mala premiéru 30. januára, je atmosférou neopakovateľné a štýlom čisté predstavenie, ktoré nás pozýva dovnútra človeka. Nádherná príležitosť pre hercov, ako sú Emília Vášáryová, Darina Abrahámová, Viktor Horján a Zuzana Šebová zahrať si spoločne pod strechou divadla, kde sa poväčšine s citom parodujú slabosti človeka. Tento raz ide o silné stránky, o lásku roky ukrývanú pred svetom a vlastným synom, kedy „Miluša“(Emília Vášáryová) stále cíti voči otcovi jej nemanželského syna, o lásku synovskú, a to „Viktora“( Viktor Horján) ku svojej matke, ktorý radšej volí polopravdy a lži, než by jej mal ublížiť, a napokon tú sesterskú medzi „Darinou“ (Darina Abrahámová) a „Milušou“, ktorú síce chlap rozdelí, ale rovnako aj sputná. A čakať na seba nenechá ani tá medzi mužom Viktorom alias „Jogurtom“ a „Fazuľou (Zuzka Šebová)...
Predstavenie vraj vzniklo spontánne, Viliam Klimáček, ako autor, sa ho chopil po spoločnom dohovore, kedy mali divadelníci chuť na niečo intímnejšie a svojím spôsobom krásne. Napriek množstvu humorných scén, celé je popretkávané akousi vnútornou melanchóliou, spomienkami, pochopením človeka a nekonečnom. Mesiac, ako kamienok, mesiac ako očista duše, tela a mesiac ako jeho odvrátená stránka, ktorá môže zabíjať...No, napokon zvíťazí láska.

Neopakovateľnosť predstavenia je tak v téme samotnej, jej krehkosti, spracovaní režisérom Mariánom Amslerom na scéne Petra Janků v kostýmoch Silvie Balážovej, ako aj v podaní hercov, kde je možné vycítiť atmosféru, ktorá panovala počas celého skúšobného procesu. Harmónia, vzájomná súhra, lipnutie jedného na druhom, to obyčajné a krásne, čo majú v sebe ženy ako Milka Vášáryová, Darina Abrahámová a Zuzka Šebová, a kus lásky k divadelnému umeniu, ktorú nesie Viktor Horján. Preto sa tak snúbi človečenskosť s umením podať aj to vznešené tak, aby človek zostal stáť nohami na zemi a nespadol. Mesiac, jeho silueta a všetky tajomstvá, ktoré sa odohrávajú v jeho tieni. Tajomstvá, smútky, šťastia i radosti tých, ktorí sú necelé dve hodiny neustále na javisku preto, lebo ich spojila Múza a ten neopakovateľný pocit súdržnosti.

Réžia: Marián Amsler

Účinkujú: Emília Vášaryová, Viktor Horján, Zuzana Šebová, Darina Abrahámová

Emília Vášaryová hosťuje v novej hre divadla GUnaGU!

Čierna komédia o nekriticky milujúcej matke (Milka Vášaryová), ktorá sa nedokáže zmieriť s tým, že jej syn (Viktor Horján) už dávno nie je dieťa a dávno dospel. Matka stále hľadá pre syna ženu, ktorá by z neho „spravila muža“ … Trojrolu českej turistky, londýnskej čašníčky aj zdravotnej sestry hrá Zuzana Šebová. Korením deja je aj napätý vzťah dvoch sestier (Darina Abrahámová), ktoré celý život súperili o jediného muža.

Hra bola napísaná pre Emíliu Vášaryová ako pocta tejto významnej slovenskej herečke pri 30. výročí vzniku divadla GUnaGU.

Autor recenzie: jana Jurkovičová