Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Gala

16. júla 2011

Miki Škuta: Hudobník musí mať priestor na pravidelné koncertovanie



Inštrumentalista a osobnosť slovenskej vážnej hudby Mikuláš Škuta, všestranný umelec a hĺbavá osobnosť, zaujal svojou hudbou už mnoho ľudí.



Zdieľať
Mikuláš Škuta Hostiť ho bude aj festival s dlhoročnou tradíciou Konvergencie na jeseň v Bratislave, no ani počas leta nezaspí na vavrínoch, pretože v tomto čase prežíva horúce tvorivé leto v Rakúsku.


Ste vynikajúcim klaviristom, umelcom, milujete vážnu hudbu. Ako je to na Slovensku práve s touto oblasťou hudby?
 
Žiaľ, nie je to dobré. Mohli by sme sa vyhovárať napr. na krízu, ale pravdou je, že vážna hudba mala na Slovensku vždy málo peňazí - v porovnaní napr. so susednými krajinami. A aby sme o tom nehovorili len všeobecne: jednoducho, Slováci nevytvorili pre vážnu hudbu potrebné prostredie. To je vidieť napr. na vstupenkách ( sú lacné, lebo ináč by ich nekúpili), vidieť na klavíroch v kultúrnych inštitúciách a vidieť hlavne na spoločenskom postavení umelcov.O to viac si vážim ale miesta, kde majú ozajstný záujem o hudbu a tam chodím veľmi rád.
 

Prešli ste so svojim umením kus sveta, získali veľa uznania...

Myslím si, že je niekoľko umelcov na Slovensku, ktorí mali príležitosť zahrať si na zahraničných pódiách, a o ktorých domáce publikum - z horeuvedených dôvodov - veľa nevie.
Ale, už tá samotná veta "mali príležitosť zahrať si na zahraničných pódiách" je absurditou, nakoľko, to by malo byť to najprirodzenejšie pre koncertujúceho umelca. Ako keby sme povedali: Hmm, vaše auto má teda štyri kolesá?
Na druhej strane, nepoznám nikoho zo slovenských inštrumentalistov, ktorí by pravidelne koncertoval vo svete. I keď na to majú. Najlepšie túto situáciu vysvetlí ten fakt, že na Slovensku nepoznaám agentúru, ktorá by sa živila z predaja umelcov - bez štátnych dotácií!!, čo znamená: byť maximálne motivovaný a hľadať tie najlepšie riešenia, hľadať kontakty na festivaloch, robiť potrebnú reklamu,atď.
A z toho hľadiska, naozaj sa nemusím hanbiť za to, čo som dosiahol-popri týchto podmienkach.

Klavírna hudba je jedna z najkrajších, čo vás k nej priviedlo. Dokonca to bolo v rannom detstve.

Nebolo to až také jednoznačné :-)
Hral som od detstva na klavíri, no potom aj na gitare, v posledných rokoch ma zaujal sopránsaxafón, s veľkou radosťou aranžujem čokoľvek, komponoval som od hudby do rozprávok až po husľový koncert všetko, no a na klavíri som hral asi tiež všetko ( všetky žánre).
Keď musím o sebe povedať, čím sa cítim, tak najradšej by som povedal len toľko: som hudobník. Ktorý síce má v repertoári Diabelliho variácie od Beethovena, Prelúdiá a Fugy od Šostakoviča, asi tak tri hodiny hudby od Bacha, atď., no keď bolo treba, tak som si zahral na koncerte s Paľom Hammelom gitarové sólo v Medulienke :-)
 
Mnohožánrový, rozhľadený a tvárny...Neobišli vás ani štúdiá v zahraničí...
 
Bol som 6 mesiacov v Paríži. Ešte počas VŠMU, v roku 1983/84. Bolo to poučné, no mal som aj kreatívnejšie obdobie v mojom živote. Človek sa učí celý život, takže aj ten pobyt bol užitočný. Ale dodnes mám občas ten pocit: dnes som sa zase niečo nové naučil. A myslím si, že to je asi to najdôležitejšie.

Dokážete zahrať skladby , ktoré málokto. V čom tkvie tá schopnosť?

Každý hudobník má svoje špecifiká. Ja rád hrám skladby, ktoré sú možno trošku tažšie na koncentráciu, na pamäť, i keď mám v repertoári aj Chopina, Liszta, Prokofjeva. No Bach, Šostakovič....niečím sú mi bližšie.
A hrať 80 minút naspamäť Bacha: to je naozaj ťažké.
 
Spolupracujete aj s hudobníčkou a skladateľkou Sisou Michalidesovou...
 
Bola to veľmi príjemná a zaujímavá práca. Oslovila ma s návrhom: nahrať jej skladby. Netušil som, do čoho idem, no keď som dostal prvé noty, tak sa mi uľavilo. Boli to skladby, ktoré mi boli veľmi blízke. Sisin smútok, pocit samoty a láska: tieto charakteristické znaky jej hudby boli pre mňa úplne prirodzené. Preto aj veľmi ľahko sa mi robilo na týchto skladbách, akokeby boli vychádzali zo mňa. A preto, možno som niekedy aj viac si dovolil pri práci s formami, pri pridávaní daľších hlasov, atď. Myslím si, že sa nám podarilo -spolu s vynikajúcim akordeonistom, Borisom Lenkom nahrať jedno naozaj dobré cd.
 
Ako prežijete leto? Opäť tvorivo?

Práve sa nachádzam v Klagenfurte, kde pripravujeme veľkolepú kompozíciu Bertla Müttera, rakúskeho pozaunistu, umelca s obrovskými vedomosťami a s neuveriteľnou charizmou ( v septembri hráme aj v Bratislave na festivale Konvergencie). Koncert zopakujeme ešte v Grazi na festivale "Styriarte 2011". Nasleduje menšia dovolenka v Salzburgu, a potom sa začnem pripravovať na jesenné koncerty a popri všetkom kontinuálne študujem Bachov veľký cyklus "Kunst der Fuge".

Autor: Jana Horváthová

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Rozhovor: Ferko Kovár stále verí v dobro človeka (4. 7. 2011)
 Vladimír Kobielsky: "Improvizácia má presne stanovené miesta a dodržiava sa." (30. 6. 2011)
 Rozhovor: Krehké žieňa s jasným úsmevom dokáže zahrať nielen sebe vlastné charaktery - Zuzana Porubjaková (17. 6. 2011)
 Rozhovor: Herečka Alena Michalidesová miluje humor (3. 6. 2011)
 Rozhovor: „Nový názov, príjemný rok pôsobenia a novátorské vízie“, asi takto by sa dalo zhrnúť pôsobenie Ticha a spol. (2. 6. 2011)
 Chorea Slovaca nesie pečať mladej krvi a talentu (13. 5. 2011)
 Rozhovor: „Marián Geišberg dokáže o veciach otvorene rozprávať“ (6. 5. 2011)
 Rozhovor: Darina Abrahámová, herečka a dramaturgička s človečenskou tvárou (28. 4. 2011)
 Rozhovor: Dni Astorky v Prahe dopadli nad očakávania (22. 4. 2011)
 Rozhovor: Roman Pomajbo - konštanta optimiznu a dobrej nálady (16. 4. 2011)



nasledujúci článok >>
Speváčka Lucie Vondráčková čaká dieťa s hokejistom Plekancom
<< predchádzajúci článok
Zomrel skladateľ Jerry Ragovoy, spoluautor skladby Stay With